zondag 8 mei 2011

Dolce far niente

Onlangs heb ik de film 'Eat pray love' gekeken, gebaseerd op het gelijknamige boek van Elizabeth Gilbert. Het boek en de film zijn trouwens echte aanraders. Het boek is wat diepzinniger (maar wel heel grappig geschreven) en heerlijk om in de vakantie te lezen. Van het boek krijg je namelijk echt een heel erg vakantiegevoel. De film is wat oppervlakkig, maar nog steeds zeer inspirerend en leuk om met je vriendinnen te kijken. Maar goed, ik schrijf dit niet om 'Eat pray love' aan te raden (dat heb ik stiekem al gedaan), maar om iets te bepreken wat me aan het denken heeft gezet.
Het gaat om de scene in het filmpje uit de film.
Wat denken jullie hiervan? Ik denk wel dat het klopt. Niet alleen in Amerika, maar zeker ook in Nederland werken mensen veel te hard en gunnen ze zichzelf niet een moment rust. Juist rusten en gewoon lekker niets doen is af en toe nodig. Nietsdoen wordt vaak gezien als nutteloos, terwijl juist nietsdoen nuttig kan zijn. Ik bedoel trouwens niet het nietsdoen omdat je te hard hebt en dus niets meer kan doen. Ik bedoel het bewust nietsdoen, er voor kiezen om een halfuur in de tuin koffie te drinken. Natuurlijk had je in dat halfuur ook kunnen sporten of huiswerk maken, maar juist die 'geplande' momenten niks doen kunnen heel effectief zijn. Zo kan je een heleboel nieuwe inspiratie krijgen, je gedachten op een rijtje zetten of gewoon genieten van al het moois om je heen. Tijdens zijn rustmomentje is het alsof je je hoofd openzet voor alles omheen. Juist dan ontdek je dingen die je normaal niet had gezien.
Het was op zo'n rustmoment dat ik bedacht om weer te gaan bloggen en deze blog te starten. Eigenlijk wilde ik huiswerk maken, maar ik week bewust af van mijn planning (eigenlijk had ik gewoon geen zin). Door even stil te zijn en de tijd nemen, kan soms ineens zo'n idee in je op komen. In dit geval dus om weer te gaan bloggen.

Wat denk jij? Is het nuttig om af en toe te plannen om niets te denken of werk jij liever gewoon hard door?

2 opmerkingen:

  1. Eén keer in het jaar heb ik dat momentje. Op vakantie. Daar tussendoor is het gewoon hard doorwerken. Het boek kwam ik overigens helemaal niet door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam het boek alleen door omdat ik op (een nogal saaie) vakantie was en al mijn andere boeken op waren. Maar als je er eenmaal in bent begonnen is het echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.