woensdag 11 mei 2011

Maak je eigen vision board

Heb jij wel is een vision board gemaakt? Nee? Heb je doelen in je leven die je graag wilt bereiken? Dan is het nu tijd om een vision board te maken!
Een vision board (ook wel bekend als mood board, dream board of schatkaart) is een soort poster met allemaal foto's een plaatjes van dingen die je graag wilt bereiken. Het is een visuele weergeving van al je dromen en wensen. Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met een visionboard toen ik 'The Secret' had gekeken (handig voor mensen die het boek niet willen lezen, want het is veel minder langdradig). Doordat je zo visueel neerzet wat je wilt bereiken, is je doel veel makkelijker te bereiken. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Als je maar vaak genoeg je wensen ziet, ga je er naar leven. Ze blijven als het ware in je hoofd spoken. Ik wil bijvoorbeeld mijn boek publiceren en doordat ik dat op mijn visionboard heb gezet, zal ik dat nu veel vaker zien. Het werkt als een soort reminder, want telkens als ik het zie denk ik: 'ohja, ik moet nog mijn boek afschrijven'.

Hoe maak je een nou een visionboard? Het is eigenlijk heel simpel:
Verzamel een hele stapel plaatjes uit tijdschriften of van internet (www.weheartit.com heeft hele mooie foto's) die je inspireren. Je kunt ook je eigen foto's gebruiken. Zoek naar dingen die je heel mooi vind, die je graag zou willen hebben of dingen die je belangrijk vind. Dit kan echt alles zijn wat je maar wilt, van de lotto winnen tot het droomlichaam dat je altijd al wilde hebben of van gezond eten tot rust in je hoofd. Zoek gewoon plaatjes die passen bij wat je wilt.
Print of knip ze uit. Nu kun je ze allemaal op een groot vel plakken en er krachtige teksten of uitleg bij schrijven. Je vision board is nu klaar, maar het echte werk begint nu pas.
Zorg dat je je visionboard op een plaats hangt waar je hem goed ziet, zoals boven je bed of bureau. Probeer elke dag naar je visionboard te kijken en stel je voor dat je hebt wat je daar ziet. Probeer echt te geloven dat je alles hebt bereikt wat je hebt en stel je voor hoe je je dan voelt. Praat altijd in de tegenwoordige tijd, dus niet 'ik zal gelukkig worden' maar 'ik ben al gelukkig'. Op die manier haal je het in het 'nu' en anders laat je het in de toekomst. Als je alleen maar in de toekomst blijft kijken, zul je je doel niet bereiken. Je leeft immers in het 'nu' en niet in de toekomst.

Nog een aantal tips voor het maken van je eigen vision board:
- Neem de tijd. Laat je inspireren door wat je ziet in de tijdschriften. Misschien bedenk je ondertussen andere dingen die je wilt bereiken. Dat is allemaal goed, het gaat erom dat je precies op je vision board zet wat je wilt bereiken.
- Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in wat je wilt bereiken. Als je een bepaalde auto wilt, plak dan een plaatje van dat merk en type auto op je vision board. Wil je op vakantie? Zoek dan plaatjes van de streek en de accommodatie waar je heen wilt.
- Je kunt meerde vision boards maken met allemaal verschillende thema's. Zo kun je bijvoorbeeld een vision board maken die gericht is op je (school)carrière of juist op persoonlijke (liefdes) leven.
- Je kunt altijd een nieuw vision board maken als je doelen niet meer van toepassing zijn (je hebt je doelen al bereikt of je wilt iets anders bereiken)
- Je kunt je vision board ook met photoshop maken en als achtergrond op je computer instellen

De vision boards in dit artikel komen van google en zijn slechts ter illustratie. Ik ben zelf bezig met een nieuw vision board te maken, als ik klaar ben zal ik het wel laten zien.

2 opmerkingen:

  1. Oh, wat leuk! Ik ben heel erg van collages maken dus ik zal niet zo snel omswitchen naar visionboard, maar het ligt wel dicht bij elkaar in de buurt! Maar jouw eigen...daar ben ik dan weer erg benieuwd naar! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel het leukst vind om tijdschriften te gebruiken. Als je alles googlet en print is het een beetje makkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja collages zijn ook heel leuk. Is eigenlijk wel hetzelfde.
    Ik ben het zo met je eens, tijdschriften zijn het leukst. De kwaliteit is dan ook het mooiste. Maar soms wil je echt zo'n speciaal plaatje en dat lukte me niet altijd om te vinden in een tijdschrift.
    De post over mijn vision board staat al klaar (ik schrijf altijd een paar dagen vooruit) dus zal ergens zaterdag online komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.