maandag 23 mei 2011

Ruim je hoofd op


Het is logisch dat je je kamer zo af en toe opruimt, dat je (af en toe) de afwas doet of een keer je oude schoolspullen uitzoekt en opruimt. Maar ruim je ook ooit je hoofd op?
Elke dag kom je weer in nieuwe situaties en je verandert constant. Dan is het dus logisch dat je ook af en toe je hoofd opruimt. Dagelijks spoken er duizenden gedachten door je hoofd. Wat doe je met oude gedachten en oude overtuigingen? Juist, die blijven in je hoofd rondspoken en die komen af en toe terug. Dit is iets wat je kan veranderen, maar dan moet je wel je hoofd opruimen.
Misschien is dit een beetje een abstract stuk, dus laat ik het illustreren met een voorbeeld. Ik dacht altijd dat ik niet genoeg was, omdat mijn zus altijd meer aandacht kreeg. Langzaam begin ik deze gedachte los te laten. Ik ben goed genoeg, gewoon omdat ik ben wie ik ben. Daar hoef ik niets voor te bewijzen. Toch blijft die gedachten in mijn hoofd rondspoken, omdat het een oude gedachte is die ik nog niet heb opgeruimd.

Het is eigenlijk gewoon te vergelijken met een paar sokken met een gat erin. Die je wil niet meer aan, maar ze liggen nog steeds in je kast omdat je te lui bent om ze weg te gooien. Elke keer als je sokken wilt pakken, doe je dan eerst die sokken met een gat erin aan. Je kan de sokken dan wel weer uit doen, maar het is vervelend dat je steeds het verkeerder paar aan doet. Als je de sokken gewoon weggooit, heb je er nooit meer last van.

Alleen hoe doe je dat dan, je hoofd opruimen? Het is eigenlijk gewoon oude gedachten loslaten. In theorie is dat heel makkelijk: je moet ze accepteren. Accepteer dat je jezelf niets waard vind. Laat je gedachten er zijn. Voel ze, maar laat je er niet in meeslepen. Je hoeft jezelf dus niet zielig te gaan vinden. Daarna, als je ze helemaal hebt gevoeld, kun je ze loslaten. Op een uitademing zeg je tegen jezelf: 'ik laat deze gedachte los, want dit past niet meer bij mij'.

Het is even oefenen, maar het helpt wel. Jij kunt je eigen gedachten uitkiezen. Je kunt niet voorkomen dat je bepaalde gedachten krijgt, maar je kunt wel bepalen hoe je er mee om gaat.

3 opmerkingen:

  1. Je bent een wijs 17-jarig meisje :)
    Zouden meer mensen moeten doen, hun gevoelens aangaan, doorvoelen, accepteren dat 't er is en dan verdwijnt (of transformeert 't eigenlijk) vanzelf!
    Ik weet niet of je de boeken van Louise Hay kent? Ze schreef daar iets heel grappigs in, namelijk dat je voor je avondeten van vandaag toch ook niet in de prullenbak gaat graaien naar eten van gisteren? Haha zoiets stond er in, die heb ik altijd onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te vergeten slapen! Dat helpt ook goed om los te laten, maar dan vooral voor kortetermijndingen. Maar een behoorlijk wijs stuk, wat Tam al zei! “Moving on.”

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks voor de reacties en tips! Ik slaap de laatste dagen gelukkig weer meer, was mijn gewone slaapritme een beetje kwijt. Louise Hay ken ik niet, maar ga ik zeker een keer opzoeken. Wat ze zegt, klopt zeker.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.