donderdag 16 juni 2011

Omgaan met stress

Hoe ga JIJ om met stress? Stress is iets waar veel mensen niet mee om kunnen gaan. Stress kan je lichaam compleet van de kaart brengen. Je probeert eraan te ontsnappen door bijvoorbeeld veel alcohol te gaan drinken of drugs te gebruiken. Andere mensen gaan juist te hard werken, waardoor ze vergeten te eten of oververmoeid raken. Dit zijn allemaal dingen waar je het liefste geen last van wil hebben. Hoe voorkom je dat? Door stress te voorkomen! Als het toch niet is gelukt om stress te voorkomen (want, let's face it, iedereen heeft er af en toe last van) hoe ga je er dan zo goed mogelijk mee om?


Wat is stress?
''Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen of dieren optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.''
bron

Hoe voorkom je stress?

Als je niet oppast, ben je dagelijks gestrest. Er is niets mis met af en toe lekker hard werken, maar je moet ook los kunnen laten en ontspannen. Stress kan namelijk vast gaan zitten in je lijf en daarvan kun je lichamelijke klachten krijgen. Stijve schouders, slaapproblemen, weinig eetlust of juist veel eetlust zijn allemaal klachten die door stress veroorzaakt kunnen worden. Hoe kun je dit voorkomen?

- Zoals ik al heb gezegd: probeer regelmatig te ontspannen en neem genoeg rust.
- Slapen is voor elke mens noodzakelijk, probeer per nacht te zorgen voor 8 uur slaap.
- Maak afspraken met jezelf over wanneer je werkt. Klaar is klaar. Natuurlijk mag je uitzonderingen maken, maar zorg dat je genoeg tijd heb om ook rust te nemen.  Werk op vaste tijden en probeer daarna niet meer aan je werk of aan school te denken.
- Stop met piekeren. Piekeren kost enorm veel energie en je lost er niets mee op.
- Maak lijstjes met wat je moet doen. Je hoeft nu niet meer na te denken wat je allemaal moet doen en je kunt ook niets meer vergeten.
- Wees geordend: werk met lijstjes en hou je werk bij. Elke dag een klein beetje doen kost veel minder stress en tijd dan op de laatste dag alles doen.
- Wees goed voorbereid. Zorg dat je op tijd begint en dat je genoeg tijd neemt voor de voorbereiding.
- Stel prioriteiten en zeg af en toe nee. Je kunt niet vijf afspraken op een dag hebben, dat is gewoonweg niet haalbaar. Wees niet bang om mensen af te zeggen.
Bron
Hoe ga je met je stress om?
Als je toch eens stressvolle periode hebt, is het bijna niet te vermijden dat je in de stress komt. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan zodat je er zo min mogelijk last van hebt? Alle tips die je hierboven zijn genoemd, kun je nu natuurlijk ook zeer goed toepassen.

- Zorg voor regelmaat. Neem pauzes, sla geen maaltijden over en werk geordend.
- Het helpt mij altijd om een tijdplanning te maken van wat ik ga doen en hoeveel tijd ik daarvoor heb. Schrijf alles op wat je moet doen, hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Je kunt nu gaan passen en meten op welke dagen je er tijd voor hebt. Probeer je hier ook echt aan te houden. (Zorg wel dat dit realistisch is, een half uur om 200 woordjes te leren is niet haalbaar!)
- Neem de tijd om te sporten. Sporten werkt enorm ontspannend en het verhoogt ook je concentratievermogen.
- Probeer rustig te blijven ademhalen. Er zijn talloze natuurlijke middeltjes die je kunnen helpen om te ontspannen, maar je kunt ook zelf ademhalingsoefeningen doen. De makkelijkste is de volgende: adem vier tellen in en adem zes tellen uit. Adem in via je neus en adem uit via je mond.
- Stel niet te hoge eisen. Een zes is ook een voldoende en je hoeft niet altijd voor het hoogste te gaan.
- Zorg dat je genoeg slaapt. Stel hiervoor ook duidelijke grenzen. Ik maak geen huiswerk meer na 10 uur omdat ik me dan niet kan concentreren. Soms sta ik eerder op om nog te leren, maar niet als ik te moe ben.
- Luister naar je lichaam! Wat niet kan dat kan niet. Ben je te moe? Ga slapen. Kun je je niet concentreren? Ga even iets anders doen.
- Just do it! Uitstellen heeft geen nut, want je moet het uiteindelijk toch doen. Je kunt het beter doen als je er nog genoeg tijd voor hebt.
- Eet gezond. Je lichaam heeft sowieso al niets aan al dat junkfood in je lichaam, maar zeker tijdens een stressvolle periode is het uiterst belangrijk gezond te eten. Eet veel fruit en groente, drink genoeg water en eet volkoren producten. Stress verlaagt je weerstand en met gezond eten kun je deze weer verhogen. Het laatste wat je wilt, is dat je ziek wordt.
- Geloof in jezelf! Je kunt zoveel meer dan je denkt. Gewoon doorwerken, laat niets in je hoofd je tegenhouden. Jij kunt doet en jij gaat dit  tot een goed einde brengen.
- Beloon jezelf voor je harde werk. Ben je (met een bepaald deel) klaar, beloon jezelf dan. Een lekker gezichtsmasker, een paar schoenen die je al lang wilde kopen of ga een keer lekker uiteten. Als je je zelf een doel stelt, zul je er harder voor willen werken.

Als laatste: raak niet in paniek! Je schiet er niets mee op. De stress gaat voorbij, het is slechts tijdelijk. Nu is het niet leuk dat je het zo druk hebt, maar binnenkort zal je meer ruimte hebben om alle dingen te doen die je wilt.

Hoe ga jij om met stress?

4 opmerkingen:

  1. Ik doe ook veel dingen die jij doet om stress te voorkomen :) eigenlijk komt 't er gewoon op neer dat je goed voor jezelf moet zorgen en jezelf en je lichaam met respect moet behandelen :) Als je respectloos bent naar je lichaam (en geest) toe dan ga je al snel over je eigen grenzen heen, wat ik dus deed, ik was echt een crazy workaholic en heb mezelf een burnout in gewerkt. Gelukkig weet ik nu beter! :) mooi artikel! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ik ook wel eens last van. Handige tips :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja eigenlijk wel Tam. Ik denk gewoon dat stress een soort alarmbel van je lichaam is, omdat je zijn signalen hebt genegeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi
    Ik heb nu al een paar post van je blog gelezen en ik vin je blog leuk!
    Ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.