maandag 20 juni 2011

Ontspannen

Bron
 In mijn stukje over stress, ging het ook over ontspannen. Tegenwoordig denk ik soms dat mensen niet meer weten wat ontspannen is. Uitgeput op de bank liggen is niet ontspannen, dat is overwerkt zijn. Overeten is niet ontspannen, dat is weglopen voor je problemen. Hoe kun je dan wel ontspannen? Ik zal je wat tips geven.

- Maak tijd om te ontspannen. Zorg dat je elke dag een moment voor jezelf hebt, vijf minuten kan al genoeg zijn. Desnoods plan je een dag in voor jezelf als je dat nodig hebt. Belangrijkste regel: een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als alle andere afspraken.
- Maak een lijstje van dingen die je graag nog een keer wilt doen. Dit kunnen dingen zijn die je vroeger graag deed en waar je nu geen tijd meer voor maakt of juist dingen die je nog nooit hebt gedaan. Elke keer dat je kunt ontspannen, kun je één van die dingen doen.
- Neem de tijd om dingen te doen. Als je tijd voor jezelf hebt en je gaat toch nog alles gehaast doen, zul je er niets mee opschieten. Neem de tijd om de afwas te doen. Voel het water, ruik het afwasmiddel en geniet van de schone blinkende borden.

Dit zijn drie algemene tips die je kunnen helpen om tijd te nemen om te ontspannen, maar wat kun je dan doen als je gaat ontspannen?
 

Bron

- Doe ontspanningsoefening, zoals yoga of doe wat ademhalingsoefeningen. Mediteren kan ook goed werken. Deze dingen klinken misschien zweverig, maar het werkt echt. Er zijn miljoenen varianten op yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie, maar hier een aantal dingen die voor mij werken:
  de-stressyoga met tara stiles
  deze ademhalingsoefeningen
- Ga bewegen. Zorg wel voor een rustige bewegingsvorm, zoals yoga (ja, alweer, maar het is echt goed om te ontspannen), wandelen of stretching.
- Lees een goed boek.
- Neem een lekker warm bad
- Doe iets creatiefs: ga schilderen, maak een collage (of een moodboard), teken een portret
- Neem een lekker massage (door je vriend, moeder of beste vriendin? Anders is de masseuse ook een goede optie)
- Lak je nagels, neem een haarmasker of een gezichtsmasker.

Eigenlijk maak het niet zoveel uit wát je precies doet, zolang je maar de tijd neemt om het rustig te doen. Zorg wel dat je tijd kan nemen om naar je eigen lichaam te luisteren. Verdovende middelen of lang voor de tv of computer hangen kunnen ontspannend voor je hoofd werken, maar je lichaam heeft er niets aan.

2 opmerkingen:

  1. Handige tips. Als ik mezelf niet dwing te ontspannen blijf ik 'jagen' en daar kan ik heel slecht tegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is erg belangrijk om tijd voor jezelf vrij te maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.