donderdag 9 juni 2011

P90x


P90x is een fitnessprogramma van BeachBody, gemaakt door celebrity trainer Tony Horton. Het is een thuisfitness programma bestaande uit 12 filmpjes die je gedurende 90 dagen moet uitvoeren. Het programma bestaat uit drie fases van een aantal weken, waarin je steeds andere spieren traint. De filmpjes zijn heel divers, zo heb je ab-ripper X (buikspieren), yoga X, kenpo X (vechtsport, veel schoppen en slaan) of Cardio X (gewoon heel veel springen en rennen). Er zijn ook filmpjes speciaal gericht op bepaalde spiergroepen, zoals shoulders&arms of legs&back. P90X bestaat uit redelijk weinig cardio, maar vooral uit gewicht training. Speciaal voor de vrouwen die bang zijn dat ze te gespierd worden, is er een 'lean' versie die meer cardio bevat. De 'classic' versie is vooral gericht op mannen, maar is ook geschikt voor vrouwen. Vrouwen bouwen minder snel spieren op en daarnaast hebben vrouwen een lager testosterongehalte waardoor ze ook minder spieren kunnen kweken.  Benieuwd naar resultaten? Zoek op youtube naar 'p90x results women' en je krijgt tientallen filmpjes, zoals deze.


Ik ben eind maart begonnen met P90x omdat ik meer wilde sporten. Nou dat heb ik geweten. P90x is absoluut geen makkelijk programma. Het belooft heel wat (namelijk dat je in de beste vorm van je leven komt), maar daar moet je ook hard voor werken. 6 dagen per week heb je workouts die minstens een uur duren. Yoga X duurt zelfs anderhalf uur. Alleen met Cardio X heb je geluk, want die duurt 'maar' 45 minuten. De oefeningen die je doet zijn heel afwisselend waardoor je echt heel je lichaam traint, maar sommige oefeningen zijn niet te doen.(Kan jij opdrukken met één hand op je rug?)
Daarnaast is een groot nadeel van P90x dat er zo weinig filmpjes zijn. Ja, de eerste paar weken is het heel afwisselend, maar na ruim een maand wordt het toch wel eentonig om steeds hetzelfde te doen. (De eerste fase doe je namelijk al 8 filmpjes, in de twee andere fases krijg je er steeds één nieuw filmpje bij). Toch kreeg ik enorm goede resultaten. Na de eerste maand zag ik dat het resultaat begon te komen. Mijn buik was platter, mijn armen gespierder en ik ook veel meer energie. Helaas werden de workouts te eentonig en vooral van Tony kreeg ik na een tijd genoeg. Hij legt namelijk enorm veel uit en maakt van die irritante Amerikaanse grapjes (het programma is in het Engels, maar het is erg makkelijk te volgen). In het begin is die uitleg heel handig, maar na een tijdje weet je hoe alle oefeningen moeten. Ik verloor mijn plezier in het sporten en na 7 weken ben ik gestopt met P90x. Toch begon ik het sporten te missen, ik kreeg weer minder energie en mijn resultaten verdwenen langzaam. Nu mix ik mijn workouts met bodyrocken en soms doe ik nog wat van P90x.
Tony himself  bron

Conclusie: als je elke dag een uur tijd over hebt en heel veel doorzettingsvermogen hebt, zul je met dit programma zeker goede resultaten krijgen. Als je op zoek bent naar iets wat makkelijk is, weinig tijd kost en heel erg leuk is, is dit niets voor jou. Voor de afwisseling is het wel handig om een keer P90X te doen, want de eerste paar keren is het echt leuk! Er is trouwens ook een makkelijkere versie, P90, de voorloper van P90X. Hier duren de oefeningen maar een half uur en ze zijn ook minder zwaar.

Wil je meer informatie? Stel me vragen bij de comments. Ik kan namelijk nog wel een halfuur over P90X blijven doorschrijven haha.

5 opmerkingen:

  1. Hmm, misschien dat ik het in de vakantie ga proberen, om te kijken of het wat voor me is. Het klinkt wel goed namelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe je dat dan achter je computer? Wel leuk! Maar ik ben helemaal verslaafd aan hardlopen, dus dit zal het niet snel worden... hoewel, zeg nooit nooit..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat doe ik gewoon achter de computer of met een usb stick op de tv. Hardlopen is trouwens ook heerlijk, maar p90x is leuk voor de afwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb je als vrouw ook zo'n stok nodig war je je aan kan optrekken?? en gewichten hoeveel gewicht moet je nemen als beginner? nog meer nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het hoeft niet, maar ik heb het wel. Ik heb gehoord dat je ook push ups kan doen, (dat je daarmee dezelfde spieren traint) maar dat geloof ik niet. Een pull up bar is echt heel handig, dus ik zou het zeker aanraden.

    Gewichten hangen af van je niveau. Ik ben begonnen met 1,5 kg per gewicht, maar die waren snel te licht. Laat je niet tegenhouden door zware gewichten, want als vrouw zul je niet gauw 'bulky' worden. Je zult mooi gespierd worden, niet té gespierd. Train dus vooral niet met een te licht gewicht, want dan kun je het eigenlijk net zo goed niet doen. Ik zou aanraden om een resistence band te kopen, want hier kan je verschillende niveaus instellen. Het is zo'n elastieken band die je moet uitrekken. Het is heel makkelijk op te bergen, neemt weinig ruimte in en je kan makkelijk van gewichten wisselen (door de band strakker te zetten). Voor sommige oefeningen kun je namelijk meer gewicht gebruiken en voor andere juist weinig, je moet dus afwisseling hebben in je gewichten. Je kan ook zo'n fitnessset kopen met alle mogelijke gewichten, maar dat is gelijk heel duur.

    Verder heb je een yogamatje nodig, goede sportschoenen en een goede sportbh. Soms heb je ook andere dingen nodig, zoals een stoel maar ik neem aan dat je dat gewoon thuis al hebt.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.