donderdag 30 juni 2011

Vrouwenkracht

"Whatver women do
they must do
twice as well as men
to be thought half as good
... Luckily, this is not difficul. ''
Charlotte Witten

In elke geschiedenisboek is de rol van de vrouw beperkt. Pas rond de 18e en 19e eeuw komen er enkele vrouwen aan bod die wat bereikt hebben. Tegenwoordig hebben in het Westen de meeste vrouwen wel ongeveer gelijke rechten als de man. Nog steeds zijn er veel landen (kijk maar naar het Midden-Oosten) waar vrouwen worden onderdrukt en waar vrouwen geen rechten hebben.
Toch, als je kijkt naar wat mannen allemaal bereikt hebben, is het dan niet is tijd voor verandering? Ik bedoel, moeten we trots zijn op het feit dat we het milieu naar de knoppen helpen, dat alles alleen nog maar om geld draait, dat er dagelijks oorlogen zijn en dat er duizenden mensen per dag overlijden aan honger. Ik wil niet alle mannen de schuld geven, maar als je ziet dat het de mannen zijn die ons altijd geleid hebben, is er toch iets mis gegaan. Is het niet tijd voor een zachtere aanpak? Een aanpak van vrouwen? Misschien is de tijd van de 'harde mannenwereld' wel geweest. 
















Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, dat hoeft ook niet. Mannen zijn sterker, omdat ze een andere lichaamsbouw hebben. Vrouwen zijn gevoeliger en zorgzamer. Deze verschillen zorgen ervoor dat mannen en vrouwen allebei andere kwaliteiten hebben.
Ik denk dat we te lang de mannelijke kwaliteiten in deze wereld hebben gebruikt. Ik geloof niet dat in 2012 de wereld vergaat, ik denk dat er een nieuw tijdperk aanbreekt. Misschien is het wel tijd dat de vrouwen een keer aan de macht komen. Dat de wereld weer gevoeliger wordt en dat er dingen veranderen.

Wat denk jij?

Ohja, Beyoncé is het met me eens. Who run this world? Girls!

4 opmerkingen:

  1. Vrouwen aan de macht klinkt wel leuk, maar ik heb wel eens gelezen dat veel vrouwen aan de macht in een organisatie niet goed is voor een bedrijf. Misschien dat dat voor een regering ook wel zo geldt. Dus ik weet het niet. Laat het maar 50/50 zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een heerlijke vrouwen-power-log! Ik vind het in ieder geval een verfrissend idee (: Waarom niet? Precies zoals je zegt: goed gaat het nu ook niet. Baat het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deels met je eens. Er zijn ook zat vrouwen die op macht en geld belust zijn (en alles). Zoals Plato (geloof ik) al mooi beschreef is iedereen vooral bezig met het creëren van geluk in hun eigen naaste omgeving (familie,zichzelf,vrienden) en staat het belang van ‘de gemeenschap’ dááronder. Terwijl, als je een belangrijke organisatie runt (of de overheid) dan heb je daar juist mensen nodig die dat gemeenschapsbelang boven hun naasten, boven zichzelf plaatsen. En dat is praktisch dan weer onmogelijk. Omdat iedereen behoefte heeft aan connectie, familie/vriendjes in zijn/haar leven. Maar het zou wel het beste voor de maatschappij zijn ;-)

    Anyway, veel mensen/organisaties kunnen/willen simpelweg niet van het idee af, momenteel zit er probably een man, dus ja, in de toekomst sowieso ook. Vrouwen in hogere functies ervaren zij veelal als ‘bedreigender’ dan mannen. (Niet dat ik er zo over denk, integendeel, maar veel mensen hebben nog de ‘ouderwetse’ normen en waarden, om het zo maar even uit te drukken.)

    Ik moest trouwens ook denken aan dat stukje van Lebbis over vrouwen, zie: http://www.youtube.com/watch?v=Fr-NgWUBiRI :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje! Ik zie 't zelf zo; ieder heeft een mannelijke en vrouwelijke kant (ja, mannen kunnen ook zorgzaam zijn :P) en 't mannelijke overheerst in deze wereld, het overheerst in alles en in iedereen. Denk maar 's aan 't feit dat gevoeligheid vaak als zwakte word gezien, niet alleen door mannen maar ook door vrouwen! Vrouwen doen hier ook keihard aan mee hoor :)
    De kracht van het vrouwelijke (gevoeligheid, zorgzaamheid, ontvankelijkheid) is gewoon zwaar ondergewaardeerd in onze wereld, balans tussen de twee is de enige weg naar harmonie vind ik :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.