dinsdag 26 juli 2011

Lekker gerecht met vieze burger

Ongeveer 1 keer per jaar is het tijd om de vriezer te ontdooien. Dat betekent dus dat alle dingen in de vriezer op moeten. Nu is het weer zover. Ik heb voor mijn vegetarische burgers een speciaal laatje en - je raadt het al - die la moest dus ook leeg. In die la zitten voornamelijk de vieze burgers. Vieze burgers? Ja, vegetarische burgers die je met de meeste moeite nog niet weg krijgt. Ze zijn droog en zelfs karton heeft nog meer smaak.
Hoewel ik de avond daarvoor een burger heb weggegooid (ik ben tegen verspilling, maar ik ben ook tegen dingen eten waar je kotsneigingen van krijgt), besloot ik vandaag om van een vieze burger een lekker gerecht te gaan maken.

Deze post is gelijk de eerste van een nieuwe categorie: kookinspiratie. Ik vind koken erg leuk, maar ik kan niet koken met recepten. Ik zal dus geen recepten gaan posten op mijn blog, maar simpele ideetjes om weer is iets anders te eten. De hoeveelheden zijn dus allemaal ongeveer. Probeer zelf nieuwe dingen uit, voeg nieuwe dingen toe of laat dingen weg. Maak het jouw eigen recept!
Vandaag:
Lekker gerecht met vieze burger
 Wat heb je nodig?
  • 3 eieren
  • een grote scheut sojamelk (maar alle andere soort melk mag ook, zoals 'gewone' koemelk)
  • de vieste vegetarische burgers die je in je vriezer hebt liggen (de hamburger en groenteburger van Aldi zijn erg geschikt!)
  • kruiden (ik gebruikte wat basilicum en kerrie)
  • een grote ui
  • een scheutje olijfolie
  • een groentesoort (ik gebruikte twee tomaatjes)
  • eventueel een restje pasta (ik gebruikte volkoren pasta)
Hoe maak je het?
Zorg dat de burgers ontdooid zijn. Maak een mengsel van de eieren, de sojamelk en de kruiden.
Zo ziet je eimengsel er ongeveer uit
Laat de burgers hierin weken. Zorg dat de burgers wel helemaal onder het eimengsel staan. Eventueel kan je hiervoor twee (on)diepe borden gebruiken. Laat dit minimaal een half uur staan, zodat het eimengsel goed in de burger trekt. Op zich smaak je burger (als het goed is) nu al veel beter, maar nu zijn we er nog niet.
Snij de ui en fruit deze in een koekenpan. Snij de burger in kleine blokjes of reepjes en bak deze ook.

Klaar om het eimengsel toe te voegen!
Als de burger een beetje gaar begint te worden, giet je het eimengsel erbij. Doe nu ook je groentesoort erbij en eventueel de pasta. Zet het omelet op een laag vuur en doe er een deksel op. Als het eimengels helemaal gestolt is, is je gerecht klaar. Dit duurt ongeveer 10 minuutjes. Zoals je misschien al had ontdekt, is dit gerecht super makkelijk en het smaakt prima. De sojamelk geeft je omelet een heerlijke zoete smaak. De burgers zijn nu ook niet meer zo droog, dus ze zijn nu wel prima binnen te houden.
Het is natuurlijk niet chefkok waardig, maar het is zeker leuk voor de afwisseling en vooral handig als je die vieze burgers niet weg wilt gooien. Eventueel kun je er nog een lekker salade bij serveren. Smakelijk!






Als er een prijs was voor droogste vegetarische burger, zou één van deze twee burgers van de Aldi zeker winnen!

Wat doe jij met eten dat je niet lekker vindt maar wel op wil eten?

Alle foto's zijn door mij gemaakt! Nu is misschien wel te begrijpen waarom op mijn 101in1001 lijst staat dat ik een nieuwe camera wil :)

3 opmerkingen:

  1. Hahaha geweldig een 'vieze burger' recept! Haha dat is waar ja, de Aldi heeft soms echt (laat ik 't netjes zeggen) niet-lekkere dingen. Grappig om te zien hoe je hiermee toch nog iets lekkers op tafel kunt toveren! :) leuk! Ik herken 't wel hoor, ik hou ook niet van verspilling dus als ik een manier kan vinden om 't gerecht lekkerder te maken dan doe ik dat zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, wat een leuk idee! Het is inderdaad waar dat sommige dingen niet te éeeeeten zijn. Ik ken die nu wel, dus koop ze niet meer.. werkt dit recept ook op iets anders? Ik haat verspilling ook echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @nobravery, werkt op alles wat droog en op een normale manier niet te eten is, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.