vrijdag 29 juli 2011

Lekkere vleesvervangers

Wil je een keer een vleesvervanger uitproberen, maar weet je niet wat je moet nemen? I'm here to help! Een overzicht van vleesvervangers dat je kunnen helpen om een goede keuze te maken.

Vooraf: ieder mens heeft natuurlijk een andere smaak. Wat ik lekker vind, hoef jij niet per se lekker te vinden. Toch hoop ik dat dit overzicht behulpzaam is geweest.

Als je op de links klikt van het desbetreffende product, kom je op de officiële site terecht. Hier staat onder andere de verkrijgbaarheid en de voedingswaarde.

Vegetarisch gehakt
Het lekkerste gehakt is van GoodBite. Dit vega gehakt lijkt ook echt op echt gehakt. Dit gehakt kun je kneden,Zeker in een spaghettisaus proef je bijna geen verschil, maar voor dit gehakt zijn geen dieren omgekomen. GoodBite wordt verkocht bij C1000, maar ik heb dit gehakt (helaas) maar twee keer in een winkel gezien. Bij de C1000 waar ik af en toe kom is het bijna altijd uitverkocht. Als je dit dus een keer tegenkomt en je wilt het proberen: niet twijfelen, maar gelijk inslaan!
Bron en meer informatie
Er zijn nog andere soorten gehakt, zoals fijngehakt van Quorn en Tivall, maar dit is erg droog en niet erg kneedbaar. Ik vind de versie van Tivall lekkerder dan die van Quorn en deze is zelfs nog goedkoper ook.
Een ander alternatief voor gewoon gehakt is dat van Alpro Soya. Dit is verkozen tot beste vegetarisch gehakt van Nederland en het is inderdaad veel beter te eten dan Quorn en Tivall (maar GoodBite blijft beter.) Als je zelf kruiden toevoegd aan het 'gehakt' smaakt het natuurlijk nog beter.

Burgers
Vegetarische burgers zijn vaak droog, maar er is één merk waarvan ik nog geen enkele droge burger heb geproefd namelijk Valess. Valess wordt niet gemaakt van sojabonen, maar van koemelk. Valess is dus niet geschikt voor veganisten, maar is wel prima geschikt voor vegetariërs en voor mensen die een dagje geen vlees willen.
Valess heeft een tiental burgers, dus er is voor ieder wat wils. Wat dacht je bijvoorbeeld van mijn persoonlijke favorieten: de vegetarische schnitzel, Valess Saté en Valess Toscana. Als je Valess te duur vindt, kun je ook de gevulde burgers van GoodBite proberen. Deze vind ik wel iets minder lekker, maar toch steeds wel lekker.

Daarnaast heeft ook Tivall veel lekkere burgers  (en andere vegetarische producten), maar hier zitten ook een paar droge burgers bij. De hamburgers zijn bijvoorbeeld erg droog, die krijg ik alleen weg met een lading curry erbij. Bij de nuggets en de balletjes is het hetzelfde verhaal.
Wat ik wel erg lekker vind zijn de rondo's, zoals de spinazie kaasrondo. Ook de groenteproducten zoals de groenteballetjes, maïsschnitzels en de groenteschijf zijn prima weg te werken.



Worsten
Mis je een braadworst? Tivall heeft prima vervanging. Tivall heeft braadworsten, worstjes en rookworsten. Ik proef bijna geen verschil met echt vlees. Ik hou zelf niet echt van braadworst, dus ik vind de vegetarische versie dan ook niet erg lekker. Ik kan me wel voorstellen dat het lekker is als je wél van worsten houdt. Dan hoef je dat tenminste niet te missen.



Dit is maar een klein overzicht van de vele vegetarische mogelijkheden die er zijn. Kijk is bij jou in de supermarkt en zoek iets uit wat je lekker vindt. Vooral Albert Heijn heeft echt een groot assortiment.
Je kunt ook zelf burgers maken, misschien dat ik daar ook nog wel is iets over schrijf.

Wat zijn jouw favoriete vleesvervangers?

6 opmerkingen:

  1. Dat gehakt ziet er mooi uit, heb ik nog nooit gezien! Als ik het tegenkom zal ik het meteen meenemen, heb je goodbite mss al eens gemaild of ze het ook ergens anders verkopen? Ik ben zelf nog altijd op zoek naar lekkere vega knakworstjes en tonijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, zou ik wel eens kunnen doen. Het is namelijk echt lekker.
    Vega knakworstjes zijn er toch genoeg? Die van tivall bijvoorbeeld. Ik hou persoonlijk niet echt van knakworstjes. Vega tonijn? Dat lijkt me pas moeilijk na te maken. Succes haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed stuk, ik heb er veel aan gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Desi, als gewichtsconsulente ben ik altijd op zoek naar nieuwtjes over gezonde voeding. Zelf ben ik nu 2 jaar vegetarisch en ik moet zeggen; het is de beste beslissing die ik ooit voor mezelf heb kunnen maken. Jouw blog is voor mij van onschatbare waarde; voor het geven van voorlichting over gezonde voeding. Dank je wel en je zult me hier nog wel vaker zien. Groetjes, Vivian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De meeste links kloppen niet, de adresssen zijn niet goed ingevuld...

    Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Miranda, Bedankt voor je oplettendheid. Tivall heeft de website veranderd waardoor er veel links niet meer kloppen. Dit artikel is ook al twee jaar oud dus het is niet zo raar dat er een paar links ondertussen niet meer werken. Ik heb het aangepast!

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.