donderdag 21 juli 2011

Wij zijn ons brein

Vandaag weer een ontzettende interessante boek-review. Tenminste, ik vond dit echt het interessantste boek wat ik ooit heb gelezen. De hersenen zijn ook het onderwerp van mijn toekomstige studie.
Het boek waar ik het over heb is 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab. Het is een informatief boek over de hersenen (vandaar ook de titel).
Het boek is erg leuk geschreven en er zit veel actualiteit in. Er worden veel onderzoeken beschreven over de hersenen. Zo wordt er uitgelegd dat je homoseksualiteit terug kan vinden in de hersenen, lees je over de effecten van alcohol en drugs op een embryo, leer je wat er gebeurt bij een psychose en wat de invloed is van XTC op je hersenen. Daarnaast kom je ook te weten hoe het geheugen werkt, wat Alzheimer nou precies doet en waarom je hersenen op hol slaan als je verliefd bent.

Na het lezen van dit boek zul je versteld staan van de invloed die je hersenen hebben op alles wat er in je leven gebeurt. Voor je geboorte ligt er al zoveel vast, veel meer dan je zou denken. Dit boek is echt een verrijking en zorgt voor een stukje extra zelfkennis.

Wel lezen: als je benieuwd bent naar wat er zich echt afspeelt van je hersenen en niet bang bent voor een paar moeilijke termen (prefrontale cortex anyone?).
Niet lezen: als je niet geïnteresseerd bent in het menselijk lichaam

9 opmerkingen:

  1. Lijkt me een ernstig interessant boek. Enig idee waar deze te krijgen is? (Bol.com perhaps?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kevin: Overal wel, bol.com sowieso.

    Ik heb hem ook, weet alleen nog niet wanneer ik hem ga lezen, heb zoveel boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit boek ga lezen. Ik lees sowieso niet veel. Maar als ik lees, is het zo'n fantasie boek waar ik in weg kan dromen, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig! Maar ik hou niet zo van lezen, maar als ik een boek zoek zou dat misschien deze wel kunnen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt wel interessant,
    maar ik denk niet dat ik het ga lezen.
    Dan heb ik het gevoel dat ik het moet
    lezen voor school denk ik haha,
    en dan lees ik niet meer zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb het boek al heel lang om mijn verlanglijstje staan, lijkt me een erg goed boek en ga hem zeker lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wist je ook dat dit slechts theorieën zijn? En dat er in de geneeskunde bijvoorbeeld mensen felle tegenstanders van dit boek zijn? Heel grappig om die discussies te volgen... Ik heb het trouwens nog niet gelezen! Ben er heel benieuwd naar :)
    (ohja: gebeurd -->gebeurt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @nobravery
    nee dat wist ik niet. Maar sommige dingen zijn toch wel gewoon aangetoond? Hoewel je het eigenlijk nooit helemaal zeker kunt weten. Ik vind alle dingen in het boek tot nu toe heel aannemelijk (maar ik heb het boek nog niet uit, ben op 1/3 van de 600 bladzijdes).

    & het is verbeterd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, nou het is nog best lastig. Het zijn theorieën, waarvoor aanwijzingen/bewijzen inderdaad aangetoond zijn in onderzoek (tenminste, als je er blind op vertrouwt dat dat onderzoek goed is uitgevoerd, en dat is nog niet eens altijd zo). Maar voor de tegenhangers zijn er óók veel dingen aangetoond! Ik geloof dat dit boek lijnrecht tegenover 'eindeloos bewustzijn' van Pim van Lommel staat. Maar ook daar kan ik niet veel over zeggen, want die heb ik ook nog niet gelezen :p

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.