dinsdag 2 augustus 2011

Going vegan: day 1 & day 2

Dag 1
De eerste dag als veganist was eigenlijk easy peasy. Mijn voedingspatroon bestaat voor het grootste deel uit groente en fruit, dus een echt grote verandering in mijn voedingspatroon is het veganisme niet.
Mijn ontbijt begon met een kom havermout met kaneel, sojamelk en rozijnen. Dit doe ik wel vaker, maar normaal doe ik er dan honing bij. Deze week mag ik geen honing, dus het werd peren diksap. Helaas was dat toch echt een stuk minder lekker. Gelukkig weet ik een prima vervanger voor honing namelijk dadelstroop. Maar ja, dat hebben we nu niet in huis.
Lunch en avondeten waren niet moeilijk. Mijn moeder wilde vis eten, maar ze vond het geen probleem dat ik iets anders wilde. Alle vleesvervangers in onze vriezer waren vegan-proof, dus ik kan makkelijk de vis wisselen met een vleesvervanger. Er schiet me nu trouwens iets te binnen wat wel moeilijk was. Tijdens het werken kreeg ik steeds koekjes en chocolaatjes aangeboden. Ik heb alles wel afgeslagen, omdat er toch in alles waarschijnlijk melk of ei zit. Toch vind ik het dan moeilijk om 'nee' te zeggen. Ik ben geen zoete kauw, maar ik vind het een beetje onbeleefd om het af te slaan.
's Avonds heb ik heerlijke noten-rozijnen brownies gemaakt.

Hier het recept:

(Veganistische) noten-rozijnen brownies
-  300 gram gedroogde vruchten (zoals pruimen, abrikozen en rozijnen).
- 100 gram noten (zoals amandelen, hazelnoten en walnoten)
- 400 gram (volkoren)bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- 2 theelepels kaneel
- water

Snij de gedroogde vruchten en noten in kleine stukjes. Ik vind het handig om de gedroogde vruchten en noten te knippen met een schaar. Het klinkt een beetje raar, maar het werkt prima.
Daarna meng je alle ingrediënten (dus bloem, vruchten, noten, bakpoeder en kruiden) met net zoveel water totdat het een dikke pap wordt. Smeer het mengsel uit op een van tevoren goed ingevette bakplaat (wel met plantaardige boter en niet met roomboter, anders is het niet vegan meer) Bak het op 180 graden, ongeveer 30 tot 40 minuten. Uitsnijden en reepjes en voila: een heerlijke gezonde snack.

Dit recept is niet zoet (er zit geen suiker in) maar smaakt toch heel lekker door de vruchten. Als je het niet zoet genoeg vind, kan je naderhand nog suiker op strooien of ze bijvoorbeeld besmeren met stroop.

Dag 2
Dag 2 was eigenlijk verrassend makkelijk. 's Ochtends heb ik ontbeten met een bakje meloen en twee vruchten-notenbrownies. Als lunch had ik een restje bami met groenten van gisteren en 's avonds heb ik voor mezelf gekookt omdat mijn moeder en haar vriend spinazie à la crème en zalm aten. Dat was dan wel weer jammer, want ik had best wel zin in zalm en spinazie. Maar aan de andere kant, ik heb nu ook heel lekker gegeten en ik heb weer een dierenleven 'bespaard'. Ik heb net nog twee vruchten-notenbrownies gehad. Dit is trouwens niet alles wat ik eet. Ik snack tussendoor ook nog groente en fruit (zo heb ik nog een halve meloen, een nectarine, een appel en een oranje paprika op) en ik drink heel veel water. 
Ik ben erg benieuwd naar morgen, want dan ga ik uiteten. Ik denk dat dat nog lastig word. Ik ben ook met de lunch niet thuis, maar dat kan ik makkelijker zelf meenemen. Ach ja, ik zie wel. Ik zie het als een leuke uitdaging in plaats van een beperking.

3 opmerkingen:

  1. Veganist.. Dat betekent dat je ook geen melk en ei eet? Geen vlees zou ik nog wel kunnen, maar geen melk en ei! Dat lijkt me echt moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, ik doe het voor een weekje en ik ben normaal al vegetarisch, dus zou erg moeilijk is het niet :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je en wat een leuke foto´s! En grappig dat je er achter komt van de melk allergie. Gelukkig weet het nu. xxx Heel veel succes met het go vegan!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.