donderdag 11 augustus 2011

Homofobie

Bron
Een vriend van me is pas uit de kast gekomen. Terwijl hij me thuis bracht, vertelde hij me doodleuk dat hij verliefd was geworden op een jongen. 'Ik ben homo', zei hij tegen me. Mijn eerst reactie was schrik, want ik had dat niet zien aankomen. Ik ken eigenlijk maar heel weinig homo's en diegene ken staan toch nog redelijk ver van me af (zo had ik wel drie collega's die homo waren, maar die ken ik verder niet).
In tweede instantie werd ik boos. Niet boos dat hij homo is*, maar boos omdat dat het uit de kast komen zo'n 'big issue' is. Homoseksualiteit wordt gezien als 'afwijkend'. Helemaal gek is dat natuurlijk niet. Als iedereen homo was, zouden we ons niet kunnen voortplanten en zou de mensheid uitsterven. Ik vind het wel raar dat homoseksualiteit zoveel raarder is dan alle andere rare dingen. Waarom zou je het anders moeten 'bekennen' aan andere mensen? Waarom zouden mensen er anders moeilijk over doen? Alsof homoseksualiteit zo ontzettend erg is. Homeseksualiteit is geen keuze, het is geen besmettelijke ziekte, dus waar zit het probleem dan? Het is wel afwijkend, maar is afwijkend erg?
Ik heb scheve tenen, dat is ook niet normaal. Heb ik dat ooit aan iemand moeten opbiechten? Ben ik daar ooit voor uitgescholden? Heb ik daar ooit vrienden door verloren? Nee! Het is misschien een iets anders voorbeeld, maar je begrijpt vast waar ik heen wil. De wereld is gemeen tegen homo's.

In 2007 werd het begrip 'weigerambtenaar' geïntroduceerd. Ambtenaren mogen dan weigeren om homo's te trouwen. Belachelijk, right? Gelukkig hebben al een paar steden weigerambtenaren verboden, zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Kort geleden heeft Groningen dit ook gedaan. Een vooruitgang voor de homo beweging? Ja dat wel, maar het is vooral belachelijk dat het begrip 'weigerambtenaar' bestaat. Zijn er ook ambtenaren die weigeren om roodharigen te trouwen?
Ambtenaren mogen niet weigeren om twee donkere mensen te trouwen, want dat is discriminatie. Twee homo's verbieden om te trouwen mag dan wel. Beetje hypocriet lijkt me.

Daarnaast is homoseksualiteit echt niet zo onnatuurlijk als het lijkt. Homoseksualiteit komt bij meer dan 450 soorten dieren voor. Homofobie slechts bij één soort. Dan lijkt homofobie me toch een stuk raarder dan homoseksualiteit.
Bron

Liefde is liefde, met welk geslacht dan ook.

* Eerlijk waar, ik vind homo's echt geweldig!

3 opmerkingen:

  1. Ambtenaren mogen het weigeren omdat het tegen de wil ingaat van God, omdat er nergens over geschreven wordt in de bijbel. Ik vind dat wel een goede reden voor de ambtenaren zelf eigenlijk, daar kan ik mij nog wel in inleven. Maar de rest... Helemaal gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vriendin van mij is pas geleden ook uit de kast gekomen en bij haar reageerde iedereen goed. Helaas gebeurt dat niet bij iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot ik je blog las, wist ik zelfs niet dat er zoiets als 'weigerambtenaren' bestaan in Nederland! Ik vind dat echt niet kunnen. Het is pure discriminatie en godsdienstige motieven kunnen dat volgens mij niet goedpraten.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.