zaterdag 6 augustus 2011

Mislukking bestaat niet

Misschien begin je te fronsen, maar de titel hierboven klopt. Mislukking bestaat niet. Alles wat jij denkt (en vooral: wat je echt gelooft), gebeurt. Je kunt dus niet mislukken.

Hoe kan het dan dat je niet de dingen bereikt die je wilt? Om de simpele reden dat je gedachtes het daar niet mee eens zijn. Het klinkt misschien een beetje raar en abstract, dus laten we even een voorbeeld nemen.
Stel, je wilt afvallen, maar het lukt niet. Je blijft steeds maar ongezonde dingen eten en je valt dus niets af. Dat komt omdat je gedachtes dan nog de behoefte hebben om niet af te vallen. Diep van binnen heb jij jezelf geprogrammeerd dat je de behoefte hebt aan ongezond eten. Je kunt pas afvallen als je die behoefte hebt uitgeschakeld. Pas als je diep van binnen ook gelooft dat jij af kan vallen, lukt het.
Klinkt het bekend? Iets doen wat je eigenlijk niet echt wilt, lukt niet. Pas als je er echt helemaal voor gaat, lukt het.
Zolang je iets niet kunt stoppen, heb je er toch nog een voordeel van. Je wilt misschien geen ongezonde dingen meer eten, maar je blijft het doen omdat het bijvoorbeeld makkelijker is dan echt op dieet gaan.

De belangrijkste vraag is nu: hoe kom je van die behoeftes af? Met affirmaties! Affirmaties zijn korte, positieve zinnetjes die je manier van denken kunnen veranderen. Je kunt jezelf hiermee 'herprogrammeren'. Alles wat je denkt, wordt namelijk waar. Als je denkt dat je een dikke koe bent die niets goed kan doen, dan word je dat ook. Je hersenen gaan dit geloven en ga zo handelen. Je bent dan dus geen mislukking, want je hebt je hersenen geprogrammeerd om je een dikke koe te maken. Eigenlijk heb je dus succes bereikt, maar dan wel een succes wat je eigenlijk niet wilt. Door middel van affirmaties kun je je gedachten veranderen en als je je gedachten verandert, kun je ook je gedrag veranderen.
via weheartit
Een paar affirmaties die je kunnen helpen om oude patronen los te laten:
- Ik ben bereid om de behoefte om (vul zelf in) los te laten.
- Ik waardeer mezelf.
- Ik heb het vermogen om alles te doen om succesvol te worden.
- Ik start iedere dag vol energie.
- Ik voel me gezond en fit.
- Ik behandel mijn lichaam als een tempel en ik voed het alleen met goede dingen.
- Ik laat de behoefte om me minderwaardig voelen los.
- Ik ben het allerbeste leven waard.
- Ik ben bereid mijn weerstand tegen affirmaties los te laten.

Probeer de affirmaties zo vaak mogelijk te herhalen. Driehonderd keer per dag als dat mogelijk is. Ja, dat is lijkt heel erg veel, maar hoe vaak heb je je zelf wel niet wijsgemaakt dat je een niets nut bent? Hoe vaak pieker je over hetzelfde probleem? Het heeft even oefening nodig om je affirmaties te gaan geloven. Het maakt niet uit als je je affirmaties in het begin nog niet gelooft, dat komt pas later. Pas als je ze vaak genoeg hebt herhaald. Je kunt elke affirmatie bedenken die je wilt. Zorg wel dat het in de tegenwoordige tijd staat (alleen in de tegenwoordige tijd kun je iets veranderen. Als je een affirmatie in de toekomst zet, zul je dit dus nooit bereiken).

Welke affirmaties ga jij gebruiken?

4 opmerkingen:

  1. Goed stukje! Over die affirmaties moet ik nog nadenken welke ik zou gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stuk! Ik denk nog even na over die affirmaties

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed stukje :) Al weet ik zelf niet wat ik er van denk. Dit is volgens mij al de derde keer dat ik erover lees, maar steeds wordt het anders genoemd en anders benaderd. Het lijkt erg op The Secret, maar dat is anders. Ook How to live wow?! gaat hier deels om, maar weer op een andere manier.

    Eigenlijk komt het wat mij betreft allemaal op hetzelfde neer. Het is gewoon het overbekende, aloude: positief denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Josee, ja het komt ook op neer op gewoon positief denken. Die affirmaties helpen je er gewoon ben.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.