woensdag 24 augustus 2011

Uitstelgedrag

''Uitstelgedrag is twee uur lang een eitje koken omdat je het niet te snel van het vuur wilt halen. En je vervolgens afvragen waarom het zo raar smaakt…''

Een fantastische quote die ik in dit artikel las.

En niet alleen die quote was fantastisch, ook onderstaande deel van het artikel heeft me echt aan het denken gezet:


Heb jij last van uitstelgedrag?
Wat moet er gebeuren voordat jij in actie komt? Wacht je tot het eindelijk eens rustig is? Wacht je op meer inspiratie? Wacht je op goddelijke interventie? Dan heb je last van uitstelgedrag. De beste manier om geen succes te krijgen is door er nooit aan te beginnen. Dan weet je zeker dat je je doel niet bereikt!
Uitstelgedrag is twee uur lang een eitje koken omdat je het niet te snel van het vuur wilt halen. En je vervolgens afvragen waarom het zo raar smaakt…

De oorzaak van uitstelgedrag.
Zoals je inmiddels begrijpt, wordt uitstelgedrag veroorzaakt door perfectionisme. We zijn bang dat we niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. We willen onszelf – en zeker anderen – niet teleurstellen. Dit wordt in essentie  veroorzaakt door een gebrek aan zelfvertrouwen.
Perfectionisme verlamt. Het zorgt ervoor dat je nooit uit de startblokken komt. De wedstrijd is al gelopen, maar niet door jou, want jij doet helemaal niet mee. Alle anderen hebben kans om te winnen. Alleen jij voelt je schuldig dat je nooit begonnen bent. Perfectionisme verlamt, maar actie inspireert!

Wacht niet op het ideale moment.
Wacht niet op een rustig moment zodat je beter kunt nadenken. Denk nu na en begin. Wacht niet op meer zekerheid. Zekerheid komt nĂ¡ actie, niet ervoor. Wacht niet tot de kinderen zijn opgegroeid, wacht niet tot je pensioen, wacht gewoon niet meer. Ik heb genoeg mensen horen zeggen: “Dit ga ik doen!” Sommigen zeiden dat twintig jaar geleden. Er is nog altijd niets gebeurd…

De perfecte hole-in-one.
Nu is het beste moment om iets te beginnen. Niet morgen, niet gisteren, maar vandaag. Je hoeft het niet perfect te doen, je hoeft alleen maar te beginnen. Daarna leer je vanzelf van je fouten en kun je bijsturen. Wie zou er ooit gaan golfen als alleen de perfecte hole-in-one de moeite waard is? Het zijn juist de misslagen die je dichter bij je doel brengen.
Je hebt alles wat nodig is om van start te gaan. Je hoeft geen doctorandus te zijn om je doel te bereiken. Hooguit een doctorandus in de Actie-ologie. Waar kennis of ervaring ontbreekt, maakt actie dat meer dan goed. Bovendien kun je alleen maar ervaring opdoen nadat je actie hebt genomen. Stel je succes niet meer uit.

Ben jij een uitsteller?

4 opmerkingen:

  1. Ja, daar heb ik wel eens last van helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heeft iedereen daar wel eens last van. Ik ook. Dat is een groot deel perfectionisme, maar bij mij ook een deeltje depressie. Ik vecht elke dag om een betere doener te worden. Elke dag een klein stapje vooruit. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd confronterend, artikelen over uitstellen... heb er zelf veel last van. Vaak vergeet ik dat het perfecte moment niet bestaat. Thanks voor het helpen herinneren. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ik ben inderdaad gelukkig niet de enige.
    Lisa, je hebt helemaal gelijk: het perfecte moment bestaat niet. Daarom kun je het beste gewoon maar beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.