maandag 8 augustus 2011

Verander je gedachten, verander je leven

via wehearit
 Ik heb al eerder verteld dat gedachten een enorme invloed op je leven.
Bij mijn psycholoog heb ik  het 5 G-schema geleerd. Het schema is een manier om je problemen uit te rafelen en nader te bekijken. Op die manier kun je er iets aan veranderen. Voor mij is het vooral een goed voorbeeld om te laten zien hoe gedachten je leven kunnen beïnvloeden. Hieronder twee 5 G-schema's met een positieve en negatieve gedachte bij dezelfde gebeurtenis.

Met negatieve gedachte:
Gebeurtenis: Ik heb een ijsje gegeten
Gedachte: Ik ben een mislukkeling. Ik ben een dikke koe en ik zal altijd zo blijven.
Gevoelens: Ik voel me verschrikkelijk. Ik wil huilen en ik ben boos op mezelf.
Gedrag: Ik ga nog meer eten om mijn verdriet en boosheid weg te eten.
Gevolg: Ik word inderdaad dikker en ik voel me nog slechter.

Met positieve gedachte.

Gebeurtenis: Ik heb een ijsje gegeten.
Gedachte: Wat een lekker ijsje! Het was eigenlijk niet de bedoeling om ijs te eten, maar ja, één ijsje is niet zo erg. Morgen ga ik gewoon wat extra sporten.
Gevoelens: Ik voel me goed.
Gedrag: Ik hoef niet extra te eten, ik ga gewoon door met waar ik mee bezig was.
Gevolg: Ik kom niet aan en ik voel me nog steeds goed. 

Welke gedachte zou jij kiezen?

5 opmerkingen:

  1. Ik ken het 5G schema uit mijn studies Social Work en Psychology. Het is goed om een balans te hebben. Een compleet positieve gedachte zou zijn dat het ijsje lekker is maar dat het toch niet uitmaakt. Maar dan word je al gauw naief. Met jouw positieve gedachte kan je herkennen wat je moet veranderen en dat is heel erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit was waarschijnlijk het eerste wat ik leerde toen ik in therapie ging. Maar eigenlijk vind ik het niet zo handig om steeds alle vijf door te lopen. Wel een handig trucje als je je slecht voelt en tot niks anders in staat voelt (en dus tijd hebt)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handig schema, die kende ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dit heb ik ook gehad met therapie. Het kost me wel moeite om het te doen, hoor, als ik me rot voel.. Maar ja, als je het doet werkt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kende deze ook nog niet... eigenlijk wel heel logisch! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.