woensdag 21 september 2011

Lichaamstaal liegt niet

Meer dan 50% van de communicatie gebeurt non-verbaal. Het is dus enorm handig als je een idee hebt wat lichaamstaal over iemand kan zeggen. Wat betekent het als iemand zijn armen over elkaar uit heeft?* Of als iemand je handpalmen naar jou opent?

In 'Lichaamstaal liegt nooit' van Edine Russel leer je een aantal veelvoorkomende lichaamsignalen en wat deze betekenen. Handig bij sollicitaties, bij het flirten, maar ook gewoon heel handig om mensen te observeren als je op het terras zit. De lichaamsignalen worden grappig beschreven met handige zwart-wit foto's ter illustratie.
Het is geen diepgaand boek, maar het is zeker een leuk boekje om te geven of om te krijgen.

Wel lezen: als je meer wilt weten over lichaamstaal, maar geen zin hebt in ingewikkelde literatuur
Niet lezen: als je al alles over lichaamstaal weet of als je geen zin hebt om daar iets over te weten komen.  



*Armen over elkaar betekent meestal dat iemand afstand wil houden of niet op zijn gemak is. Het kan natuurlijk betekenen dat iemand naar de wc moet. Daarom is het niet 100% betrouwbaar om alleen op het boekje te vertrouwen, het hangt ook van de 'context' van de lichaamstaal af.

7 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik heb ook geleerd dat lichaamstaal pas echt duidelijk zijn als er drie signalen zijn. Dus als iemand zijn armen over elkaar heeft, kan het zijn dat diegene het koud heeft, maar als hij/zij de armen over elkaar heeft, benen over elkaar en naar beneden kijkt, dan weet je zeker dat diegene afstand wil houden of niet op zijn/haar gemak is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh lijkt me een leuk boek! Ik ga kijken of ze die ook in de bieb hebben, is wel interessant :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laura, ik heb dit boek ook gewoon uit de bieb gehaald, dus ik neem aan dat ze hem in jouw bieb ook wel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik leer op school al veel over lichaamstaal (Ik studeer communicatie) dus zal het boekje niet nodig hebben, maar het klinkt wel goed! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dit ook erg interessant. Ik denk dat ik er best al wat over weet, omdat ik veel toneel heb gespeeld en wij in de 4de klas een waanzinnig leuk "lichaamstaal-semester" hadden bij Maatschappijleer :P Maar het blijft grappige (en ook nuttige) informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me best leuk om te lezen! Je geeft onbewust zoveel signalen af met je lichaamstaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.