maandag 12 september 2011

Meer met minder: olijfolie

Meer met minder, een nieuwe categorie waarin ik ga laten zien dat je helemaal geen duizenden verschillenden producten nodig hebt. Met één bepaald product kun je vaak veel meer doen dan je denkt. Deze keer: olijfolie.

Bron
Olijfolie is een bekende plantaardige olie die wordt verkregen uit het persen van olijven. Het is een olie die al duizenden jaren wordt gebruikt. Er zijn zelfs gegevens bekend dat deze olie al 4000 jaar voor christus werd gebruikt! Olijfolie is er in verschillende categorieën. De olijven worden meerde malen geperst. Olijfolie uit de eerste persing heet extra vergine olijfolie. Dit is dus de puurste vorm van olijfolie die er is (maar ook gelijk de duurste). Daarnaast is er ook nog vergine olijfolie, die is dus iets minder puur. Tevens is er ook olijfolie die gewoon wordt aangeduid als 'olijfolie'. Deze olijfolie moet eerst geraffineerd om aan de consumptie eisen te voldoen. Vervelende geur- en smaakeffecten worden zo verwijderd. Deze geraffineerde olijfolie wordt gemengd met een beetje (extra) vergine olijfolie. De 'gewone' olijfolie is dus helemaal niet zo puur, maar vooral veel bewerkt. Je moet natuurlijk zelf kiezen welke olijfolie je wilt gebruiken, maar ik zou toch aanraden om een (extra) vergine olijfolie te nemen aangezien dat veel minder bewerkt is dan 'gewone' olijfolie. Laten we snel doorgaan met de toepassingen van olijfolie!

In de keuken
De belangrijkste toepassing van olijfolie is natuurlijk als olie om in te bakken of als dressing voor salades. Nou is dit natuurlijk een erg voor de hand liggende toepassing en dit artikel is bedoeld om olijfolie in een ander daglicht te stellen.

Oogmake-up remover
Dit is de toepassing die ik het meeste gebruik. Olijfolie is hartstikke geschikt om de make-up rondom je tere ogen weg te halen. Nu kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt in een vettig gezicht, maar dat krijg je er absoluut niet van. Je maakt namelijk een watje nat met water en doet er dan een paar druppeltjes olijfolie op. Twee of drie is al genoeg. Dan lichtjes over je ogen wrijven en je make-up verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik zou wel aanraden om een apart flesje met olijfolie te maken, zodat je niet steeds naar de keuken hoeft.

Gezichtsreiniger
Het oogmake-up trucje kun je natuurlijk ook voor de rest van je gezicht doen. Zorgt wel dat je dan pure olijfolie gebruikt, zodat het je poriën niet verstopt. Het is heel belangrijk niet teveel olijfolie te gebruiken, anders kun je er puistjes van krijgen. Ik vind olijfolie als gezichtsreiniger zelf niet fijn, maar ik hoor wel goede verhalen van andere mensen.
Bron
Massage olie
Olijfolie is een prima goedkoop alternatief voor dure olijfolie. Als je toch een lekker geurtje mist, kun je er makkelijk een paar druppeltjes etherische olie toevoegen. Voeg bijvoorbeeld 5 druppeltjes lavendel toe aan een klein flesje olijfolie en je hebt een heerlijke ontspannende olijfolie.

Bodylotion
Olijfolie is prima geschikt voor een droge huid en kan dus ook gebruikt worden als bodylotion. Natuurlijk is de textuur even wennen, maar zeker voor zeer droge plekjes kan dit middeltje goed helpen.

Haarmasker
Olijfolie is prima geschikt als voedend masker voor droog haar. Maak een klein kommetje olijfolie warm in de magnetron en smeer het in de punten van je haar. Laat dit nu zo'n 30 minuutjes intrekken. Daarna moet je je haar heel goed wassen (want de olijfolie is er echt moeilijk uit te krijgen), maar je krijgt er wel gezonde glanzende lokken van! Ik heb ook ergens gelezen als je het in masseert op je hoofdhuid dat het dan helpt tegen roos, maar ik heb dit zelf nooit getest.

Haarserum
Als je het niet ziet zitten om die vette kleefboel uit je haar te wassen, maar wel gezonde lokken wilt, kun je ook na het douchen een paar druppels olijfolie in je punten masseren. Zeker als je dit regelmatig doet, zul je dezelfde resultaten krijgen als met het masker.

Scrub
Olijfolie is ook een prima basis voor een home-made scrub. Door te scrubben verwijder je dode huidcellen en krijg je een mooie glowy huid. Als je olijfolie mengt met grove korrels zeezout of met suiker, krijg je een heerlijke voedende scrub. Scrubben kun je het beste niet vaker dan één keer per week doen. Daarnaast kun je beter ook niet teveel scrub in één keer maken, anders kan het bederven.

Lippen
Niet alleen voor je lichaamshuid is olijfolie voedend, ook je lippen kunnen er echt van opknappen. Smeer een laagje olijfolie op je lippen voor zachte lippen. Voor extra resultaat kun je ook nog wat suiker toevoegen of zachtjes wrijven met een (oude) tandenborstel. Zo scrub je gelijk de velletjes van je lippen af.

Kende jij deze toepassingen van olijfolie al? En heb je nog ideeën voor de volgende editie van 'meer met minder'?

8 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk om dit te lezen! Ik wist helemaal niet waar dat extra vergine nou voor stond (ik ben ook nog niet echt een foodie..)
    Twee kleine foutje: veel minder bewerkt is als 'gewone' olijfolie. --> veel minder bewerkt is dan en bedoelt --> bedoeld
    Voor je volgende 'meer met minder'... haha hennep! of bamboe! Ik denk dat als je daar op zoekt je ook een helemaal vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. * Ehh dan moet ik zelf niet fouten gaan maken: een heleboel, bedoelde ik. En, ik bedenk me net dat dat misschien niet de toepassingen zijn die je zoekt. Maar het kan nooit kwaad, ik vind het altijd heel boeiend om over te lezen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, wat een leuke rubriek! :D Goede tips ook! Ik heb zelf in Griekenland mijn haar gewassen met olijfolie zeep (een blok) maar dat was echt vreselijk. Het was enorm vet en pas na een week of twee (en heel veel wassen!) was het pas helemaal weg... Mijn haar hing in lange, zware slierten.. Bleh. Nee. Geen aanrader, ook al zij de verkoopster dat zij haar haar er iedere dag mee waste en iedereen die ze kende ook ;) Gelukkig had ik toen nog geen dreads! Dat zou echt een ramp zijn..

    En ik ga nadenken of ik iets kan verzinnen voor 'meer met minder'. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nobravery, wat moet ik toch zonder jou?! Ik heb alles gelijk aangepast. Lijken me leuke ideeën hoor trouwens, ik ga is wat research doen!

    @Iris, ja het werkt ook niet voor iedereen volgens mij. ik heb 't wel eens geprobeerd, maar voor mij werkte het ook niet. Sommige mensen zweren er dan weer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje, het is echt handig voor veel dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk artikel! Ik wist echt heel veel toepassingen niet, maar misschien ga ik er eens een paar uitproberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dit wist ik allemaal niet. Leuk om te weten

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.