maandag 26 september 2011

Over geluk

Op mijn bericht Dingen die me blij maken deel 2 kreeg ik deze comment van Sander:
Een vraagje: betekent dit dan dat geluk relatief is? Is gelukkig zijn geen algemene gemoedstoestand? Of word je echt gelukkig van bepaalde gebeurtenissen, gesprekjes of mensen? Dit is geen kritiek, ben gewoon benieuwd hoe je erover denkt :)

Ik was eerst van plan gewoon in een comment te antwoorden, maar eigenlijk vond ik deze vragen wel interessant genoeg om een hele blogpost aan te wijden.

Als eerste denk ik inderdaad dat geluk relatief is. Iedereen ervaart iets anders bij geluk. Dezelfde gebeurtenis kan door verschillende mensen heel anders ervaren worden. Dat bepaalt dan ook hoe zeer je een gebeurtenis als 'gelukkig' ervaart. Niet zo zeer de gebeurtenis is belangrijk, maar hoe je ermee omgaat. Blijf je ergens lang mee zitten of kun je dingen snel loslaten? Zie je snel de positieve dingen of blijg je lang focussen op de negatieve dingen?

Als je het op die manier bekijkt, kan geluk ook een algemene gemoedstoestand zijn. Ik denk dat geluk net zo werkt als je gevoelens. Je kunt je blij of boos voelen, maar je kunt ook gelukkig zijn. Deze gevoelens kun je af en toe hebben, maar ook altijd. Misschien ben je wel altijd boos of juist heel blij. Ik denk ook dat je altijd gelukkig kunt zijn. Toch zijn er wel bepaalde gebeurtenissen die je geluksniveau kunnen verhogen (of verlagen natuurlijk). De kunst is denk ik om te zorgen dat je geluksniveau zo hoog blijft, dat geluk een algemene gemoedstoestand wordt. Misschien is je geluksniveau net zoals een bankrekening: je kunt er geluk op storten of geluk vanaf halen, maar aan het eind van de dag moet je wel zorgen dat je nog in de plus staat.



9 opmerkingen:

  1. Ik vind dat ook altijd lastig om te bedenken. Ik denk dat het ook verschillend is als je andere definities van geluk hanteert. De een ziet het geluksgevoel als een emotie, dus wel iets wat van buitenaf beïnvloed kan worden. De ander ziet geluk als een gemoedstoestand, wat dus niet kan veranderen bij gebeurtenissen buiten iemand.
    Ik denk dat het een beetje in het midden ligt: als je van nature al een gelukkig persoon bent, kan je geluksgevoel minder beïnvloed worden door dingen van buitenaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben het met je eens dat het relatief is. Ik weet alleen niet of je altijd gelukkig kunt zijn. Maar voor sommige mensen is het wel makkelijker om gelukkig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk niet dat je altijd gelukkig kunt zijn en ik denk niet dat geluk een gemoedstoestand is. Het zijn de speciale momenten (: Ooit las ik: geluk ervaar je pas achteraf. Deels ben ik het daarmee eens: wanneer je terug denkt aan die lange zomeravond met dat heerlijke concert met een stel vriendinnen, overvalt het geluksgevoel je vaak weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het als een bankrekening is hebben we de komende tijd niet veel kans op geluk hè...

    Ik denk dat geluk zo subjectief is dat het echt voor ieder een totaal ander begrip is. Geluk, het is vaak een tijdelijk gevoel en daaronder zit altijd een ander gevoel, geluk op zich bestaat niet als eenheid, zelfs als je je "gelukkig " voelt zal daaronder altijd de angst zitten het weer te verliezen, geluk is daarmee een niet-bestaande toestand die toch heel fijn voelen kan hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk ook dat geluk heel erg subjectief is. En dat het beïnvloed wordt door de dingen die gebeuren in je leven. Het ene moment kan je heel erg gelukkig zijn, terwijl je het volgende moment vervelend nieuws krijgt en het geluk ver te zoeken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe gelukkig je bent zal veel afhangen van hoe je met dingen omgaat. Maar dat is zo moeilijk te beoordelen. Tegenwoordig lijkt gelukkig zijn een soort van wedstrijd. Het is gewoon wat je zelf vindt dat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thank you voor je blog! Toffe antwoorden.

    Ik ben zelf al heel lang met het concept 'geluk' bezig. Komt deels omdat filosofie een flink deel van m'n studie inneemt (naast kunst, vooral), maar ook omdat het me enorm bezighoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sander, ik ben nu wel heel benieuwd wat jij zelf onder geluk verstaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik ergens een uurtje vrije tijd heb, zal ik er zeker een blogje over schrijven. Weet nog niet wanneer dat zal zijn; race van de ene naar de andere ervaring en wil het stuk niet afraffelen! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.