vrijdag 16 september 2011

Zijwegen


Al twee jaar heb ik een abonnement op de Happinez en dat bevalt me prima. Af en toe zit er zelfs zo'n inspirerend stukje bij dat ik het met jullie wil delen.

Dit stukje komt uit Happinez nummer 4 van 2011 met als thema 'durven'. Het gaat om een interview met Frans Goetghebeur (63) die door een ingrijpende gebeurtenis op zijn 22e besloot om boeddhist te worden.

Als je denkt je weg in het leven te hebben gevonden, maar het loopt toch anders, wat doe je dan?
''Wat ik altijd tegen mensen zeg, is: 'Wees niet bang voor de zijstraten in je leven.' Misschien neem je wel een heel andere afslag dan je van tevoren had gedacht, nou, da's helemaal niet erg. Het is normaal dat je in dit leven af en toe eens een stevige duw krijgt. Als het leven alleen maar een kaarsrechte snelweg zou zijn, zou het heel saai worden. Zijwegen kunnen leiden tot bijzondere, onverwachte situaties en uitdagingen en verrassingen. Misschien staan daar personen of gebeurtenissen op je te wachten die je een heel eind verder brengen. ''

Dit is nou echt een stuk waar ik het helemaal mee eens bent. Ten eerste heb je geen enkele zekerheid in je leven. Je kunt wel alles plannen, maar het loopt toch heel anders dan  je had gedacht. Juist die onbelangerijke kleine dingen waar je voor kiest, kunnen een enorme invloed hebben. Stel dat ik drie maanden geleden niet het idee had om deze blog te starten (want ik had het immers niet gepland, dus waarom zou ik het dan doen?), dan was ik nu een heel stuk minder ver gevorderd in mijn zoektoch naar geluk. Ik zou daarom met klem te adviseren om ook kleine kansen te pakken, ook al lijkt het nog zo onbenullig.

Welke zijwegen heb jij in je leven genomen en wat heeft dat jou opgeleverd?

5 opmerkingen:

  1. Ik ben wel verschillende wegen ingeslagen die ik van tevoren niet voor ogen had. Tot nu toe hebben ze me alleen nog niks opgeleverd. Tenminste, niet de dingen waar ik op gehoopt had. Maar wel weer andere dingen die ook veel waar zijn. Studies waar ik nu niks meer mee doe/kan hebben bijvoorbeeld wel vriendschappen opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel moeilijk, omdat ik graag de controle wil hebben en alles dus graag inplan. Maar het is een goede quote en ik zal het onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje (: Ik heb het idee dat ik alleen maar zijwegen in het leven neem (ik heb een vreselijk richtingsgevoel ;)), maar het heeft me wel totaal gevormd hoe ik nu ben. Soms valt dat mee en soms valt dat tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijwegen in de zin van leuke dingen is natuurlijk niet zo moeilijk. Het andere soort zijwegen is dat wel. Het soort zijwegen die ik nu neem, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan doen in de hoop ooit betaald werk te kunnen doen, het liefst iets waar ik dan ook nog een diploma voor heb. Het komt vast wel goed, maar ik loop al zo'n 4 jaar op deze zijweg en dat wordt vervelend ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Iris Anastasia,
    Haha.. ik heb ook een verschrikkelijk richtingsgevoel, misschien dat mijn leven daardoor ook altijd zo anders loopt dan ik verwacht :p

    @Anne,
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.