vrijdag 7 oktober 2011

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijkheid duurt het langst. Het is misschien een enorme afgezaagde uitspraak, maar het klopt wel degelijk. Dingen verzwijgen en liegen is achterbaks, zeker tegenover goede vrienden of in een relatie. Ook al is het soms pijnlijk om de waarheid te zeggen: het is eigenlijk altijd beter. Want zodra je dingen gaat verzwijgen of verdraaien, kom je terecht in een wereld van leugens. Dan moet je blijven liegen om je leugens bij elkaar te houden. Als je eenmaal begint, kun je niet meer stoppen.
En wat dan? Kun je iemand nog vertrouwen, die de hele tijd tegen je heeft gelogen? Ik betwijfel het enorm.
Natuurlijk mag je je geheimen hebben en hoef je niet alles aan iedereen te vertellen, maar er is een grens. Een klein leugentje om bestwel is misschien niet zo erg, maar let op dat je niet in een web van leugens terecht komt.


Als je toch denkt dat het beter is om te liegen: als jij je vrienden niet kunt/druft/wilt vertrouwen, zijn het dan wel echte vrienden? Of als ze boos worden om de waarheid? En zou jij iemand een vriend noemen die jou niet eens de waarheid toevertrouwt?

5 opmerkingen:

  1. De vraag is in mijn ogen hoeveel mensen zichzelf daadwerkelijk vertrouwen; oprecht zijn ten opzichte van hun eigen ik is misschien nog wel lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie uitspraak van Sander hierboven mij. Goede post, laat je weer even nadenken (:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post. En wat Sander zegt is ook zeker waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig heb ik zeer, zeer weinig om over te liegen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.