woensdag 23 november 2011

Invloed van advertenties

Laatst kwam ik dit filmpje tegen op Beautylab.
Misschien lijkt het filmpje wat dramatisch (dat was ook mijn eerste gedachte), maar als je er langer over nadenkt kom je misschien tot dezelfde conclusie als ik: wat ben ik enorm beïnvloed door de media!

Je kunt zeggen wat je wilt, maar het heeft wel degelijk invloed als je dagelijks foto´s ziet van dunne modellen met een enorm gladde huid. Ik zie vaak genoeg foto´s waarvan ik denk: had ik dat ook maar. Niet wetend dat heel veel van die foto's nep zijn. Natuurlijk weet ik dat er photoshop gebruikt wordt in advertenties, maar ik had niet verwacht dat het zo erg was.

Photoshoppen is misschien 'mooier', maar is mooier altijd beter? Maken imperfecties iemand juist niet heel interessant? Moeten we echt een beeld van een perfect mens hebben wat niemand (zelfs de modellen en celebrities zelf) niet kunnen bereiken?


Dit is slechts een klein deel van de presentatie. Klik voor deel 1 en deel 2.
Tot slot nog een filmpje van celebrities voor en na photoshop.

Is advertising killing us slowly? In hoeverre wordt jij beïnvloed?

4 opmerkingen:

  1. Ja en dan zijn die foto's van 'before photoshop' ook niet helemaal echt, in de zin dat ze er ook heel anders zien zonder een dikke laag make-up en plastische chirurgie.

    Ik denk dat wel dat ik er door beïnvloed word, maar hoe ver dat gaat, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of ik zou zeggen 'killing us', want in dat laatste filmpje vind ik bijvoorbeeld Eva Longiora mooier vóór dan na. Ik vind wel dat ons vaak een raar beeld wordt opgedrongen. Sommige modefoto's vind ik ook echt lelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lauradenkt, ja daar heb je gelijk in. Met makeup kan je ook al een heleboel doen. Maar als je kijkt dat er dus ook al een heleboel wordt mooier gemaakt met make-up, dan is het nóg erger dat er alsnog zoveel fotoshop wordt gebruik.

    @mille pagine, het zijn ook niet zozeer mijn woorden, dus het is ook niet dat ik het er direct mee eens ben. Ik vind wel dat de invloed van reclame veel te groot is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel erg sneu voor die modellen zelf. Ze zitten al in een industrie waar uiterlijk ontzettend belangrijk is en als ze eenmaal naam gemaakt hebben zijn ze blijkbaar nog niet goed genoeg omdat er nog ontzettend veel aan gesleuteld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.