vrijdag 23 maart 2012

Je stash verminderen, hoe doe je dat?

Na het opbiechten van mijn beautyverslaving heb ik mijn beautystash van 175 producten verminderd naar minder dan 100 producten. Niet alleen ben ik veel blijer met alle make-up die ik heb, ik kan ook altijd beter vinden wat ik zoek.
Hoe heb ik dat gedaan? En - nog belangrijker - hoe kan jij dat ook doen?


Bepaal je beginpunt. Maak foto's van je stash of tel hoeveel producten je hebt. Het is enorm motiverend om 'voor'-fotoos te maken, want vaak heb je namelijk niet door hoeveel je opgeruimd hebt totdat je deze fotoos ziet.

Daarna moet je bepalen wat je doel is. Hoeveel producten wil je aan het einde overhouden? Als je veel producten weg wilt doen, zul je strenger moeten opruimen dan als je maar een paar dingen weg moet doen.

Goed, als je een beginpunt en een doel hebt, kunnen we beginnen.
- Zoek al je producten uit. Het is belangrijk om te weten wat je precies hebt. Zeker als je heel veel producten, kun je soms wel eens vergeten wat je nu allemaal in die kastjes hebt liggen. Het kan helpen om bijvoorbeeld een lijst te maken met alle producten die je hebt. Waarschijnlijk ontdek je nog een paar fijne producten waarvan je het bestaan niet eens meer afwist!
- Verdeel het in stapeltjes. Als je alles hebt uitgezocht is het tijd om te bekijken wat je wel en niet meer wilt bewaren. Ik doe dat aan de hand van drie stapeltjes: zeker houden, twijfel, zeker weg.
Ik kan niet echt regels geven voor deze stapels, dat zul je zelf moeten bepalen. De producten op mijn 'zeker weg' stapel waren producten die ik niet fijn vond om te gebruiken en daardoor heel lang niet had gebruikt. De producten op mijn 'zeker houden' stapel waren de producten die ik juist dagelijks gebruikte. Al het andere gooide ik in de twijfel bak.

De 'zeker weg'- stapel. Wat doe je ermee?
- Verkoop je spullen. Je hoeft natuurlijk niet gelijk alles op je 'zeker weg' stapel weg te gooien. Ongebruikte producten kun je proberen te verkopen via marktplaats of beautyfora. Zeker als je graag dure merken koopt, zijn er genoeg mensen die jouw (ongebruikte) producten over willen kopen. Sommige gebruikte producten kun je ook prima verkopen, maar let wel op de hygiëne. Het is niet hygiënisch om gebruikte lipgloss te verkopen, maar een potje gebruikte nagellak kan je juist wel prima doorverkopen.
- Geef je spullen weg. Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen te vinden in jouw omgeving die dolblij zijn met de producten die jij niet meer hoeft. Ik heb een heleboel producten weggegeven aan vriendinnen en aan nichtjes. Ik heb een bakje in mijn kamer staan met dingen die ik niet meer hoef. Als vriendinnen dan langskomen, mogen ze daaruit kiezen wat ze willen meenemen. Het is echt een hele makkelijke manier om andere mensen blij te maken.
Oude uitgedroogde nagellakjes kun je prima aan je kleine zusje/nichtje/buurmeisje geven.
- Gooi je spullen weg. Als producten niet meer goed ruiken, kun je ze maar het beste weggooien. Doe dit alleen als het echt niet anders kan, want het is natuurlijk wel erg zonde.

De twijfel bak. Wat doe je ermee?
- Bekijk alles kritisch. Na een paar weken ga je opnieuw de twijfelbak uitzoeken. Alles wat je dan nog niet hebt gebruikt, doe je op de ´zeker weg´ stapel. Dingen die je wel hebt gebruikt, mogen bij de ´zeker bewaren´ stapel.

De ´zeker bewaren´-stapel. Wat doe je ermee?
- Gebruik één product totdat het op is. Tenzij je nu al je doel hebt bereikt wat betreft het opruimen, zul je nog steeds producten moeten verminderen. Dit doe je door je producten op te maken. De makkelijkste tip die ik je hiervoor kan geven is om steeds één product te gebruiken totdat het op is. Gebruik dus geen drie shampoos door elkaar, maar gebruik één shampoo totdat deze op is.
- Maak restjes op. Waarschijnlijk heb je een hele hoop flesjes en potjes die nog maar halfvol zijn. Maak deze eerst op voordat je aan nieuwe producten begint. Halflege producten nemen een hoop plaats in beslag, terwijl ze relatief makkelijk op te maken zijn. 


2 opmerkingen:

  1. De-stashen is zoooo fijn om te doen!!
    Ik heb nu ook een stuk minder producten dan een tijdje terug. Ik heb ze nooie geteld, maar het aantal producten is zeker sterk verminderd.
    Ik ben nu vooral bezig met producten opmaken...wat echt een tijdrovend klusje is, maar wel leuk om te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.