maandag 7 november 2011

Krachttraining voor vrouwen

Als ik aan mijn vriendinnen vertel dat het goed werkt om krachttraining te gaan doen en ik ze dat vervolgens ook aanraad, krijg ik vaak hetzelfde te horen: 'maar krachttraining is toch alleen voor mannen?'

Krachttraining heeft nog steeds het imago dat het alleen voor mega-gespierde mannen is, maar niet is minder waar! Krachttraining is net zo geschikt voor mannen als voor vrouwen.

Maar ik wil helemaal niet gespierd worden!
Je hoeft niet bang te zijn om gespierd te worden. Vrouwen kunnen veel moeilijker spierweefsel kweken, omdat ze minder testosteron dan mannen hebben. Het is juist testosteron dat voor spieropbouw zorgt. Daarnaast gaat spieropbouw heel langzaam, meestal zie je pas na 2 à 3 maanden resultaat.

Waarom zijn er dan wel vrouwelijke bodybuilders als wij niet gespierd kunnen worden?
Vrouwelijke bodybuilders trainen 6 uur per dag (!), slikken vaak extra hormonen en volgen een enorm strik dieet.  Zonder die ultieme toewijding zul je er nooit zo uitzien als deze bodybuilders.

Ik doe altijd alleen maar cardio, waarom zou ik krachttraining gaan doen?
- Krachttraining verhoogt je stofwisseling. Na krachttraining blijf je nog 24 uur doorgaan met vet verbranden.
- Door krachttraining krijg je meer spieren, waardoor je er strakker uitziet.
- Krachttraining helpt je om sneller af te vallen.
- Krachttraining verbetert je lichaamshouding.
- Krachttraining vermindert stress en zorgt voor een beter slaapritme.
- Je wordt minder blessure gevoelig.

En wat als ik nu alleen cardio blijf doen?

Ten eerste zul je veel minder snel je doelen bereiken, misschien zelfs wel helemaal niet. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zorgt cardio helemaal niet voor enorme vetverbranding. Cardio is wel heel goed voor je uithoudingsvermogen, je hart en je longen. Als je echt een strakker lichaam wil, zul je vet moeten verbranden en spieren moeten kweken. Daarvoor moet je krachttraining doen. Kort gezegd is cardio geschikt om je conditie te verbeteren, krachttraining om je lichaamsvorm aan te passen.

Goed, hoe moet ik het dan wel doen?
Als je met krachttraining wilt beginnen, zou ik je echt aanraden om naar een sportschool te gaan waar ze je goed kunnen adviseren. De vorm is heel belangrijk bij krachttraining. Zeker als je met zware gewichten traint, is het belangrijk dat je geen spieren overbelast. Laat je dus goed adviseren voordat je begint!

Ik kan maar net 5 kg optillen, is dat erg?
Nee, als je een beginner bent is dat niet erg. Vraag vooral niet te veel van jezelf, want je wilt geen blessures oplopen. Zeker in het begin ben je daar nog extra vatbaar voor. Overschat jezelf niet! Zoals ik al eerder zei: laat je eerst goed adviseren en laat eventueel ook je conditie bepalen. Zo kunnen de mensen bij de sportschool een speciaal schema voor jou maken.

Hoe kan ik krachttraining en cardio combineren?
Cardio en krachttraining kunnen prima gecombineerd worden. Door de krachttraining zul je meer spierdefinitie krijgen, door de cardio zal ook je conditie vooruit gaan. Het is het beste om eerst krachttraining te doen en dan te eindigen met cardio.

Heb je nog meer tips?
Train altijd zo intensief mogelijk. Hoe intensiever, hoe sneller je resultaat krijgt. Urenlang op de crosstrainer is goed voor je uithoudingsvermogen, maar je zult er niet veel mee bereiken. Hetzelfde geldt voor tientallen herhalingen met een te licht gewicht. Kort en intensief werkt het beste!

Ik was zelfs eerst ook bang voor een te gespierd lichaam, maar nu ik eenmaal ben begonnen met krachttraining kan ik het alle vrouwen aanraden. Ik voel me sterker, fitter en ik zit veel strakker in mijn vel!

6 opmerkingen:

  1. Met krachttraining verbrand je juist geen vet, voor zover ik weet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat zeiden ze ook op de sportschool (toen ik er nog op zat) dat het beste is om krachttraining en cardio te combineren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Renze, juist met krachttraining verbrand je vet, voornamelijk de dagen erna. Zie hier een onderzoek erover: http://www.ergogenics.org/gezondheid70.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me best leuk, zeker als ik daarbij gecoacht word... maar niet iedereen heeft een sportschoolabonnement, helaas :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi ! Wilde even laten weten dat je mij geinspireerd hebt om ook een 101/1001 lijst te maken. Dus van je doel 3 mensen inspireren heb je dat bij mij zeker gedaan. ! Ga er vanavond direct voor zitten !! Super !

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ten eerste, je hebt helemaal gelijk over krachttraining voor vrouwen. Heel goed dat je dit maar voren haalt omdat veel vrouwen er nog niet aan willen. En ten tweede, wat een super idee 101 dingen in 1001 dagen. Veel succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.