woensdag 9 november 2011

Meer bewegen

Meer bewegen is iets wat standaard op het voornemenlijstje van vele Nederlands staat. Pas geleden is er weer een nieuwe campagne, Dubbel 30, die pleit dat alle jongeren 2 x 30 minuten per dag moeten bewegen. Ik vind dat natuurlijk een prima campagne, maar ik zou het nog beter vinden als ook alle volwassen deze norm zouden nastreven. Onmogelijk? Niet echt! Het gaat hier namelijk om bewegen, niet om fanatiek sporten. Ik geef je een aantal tips waarmee je de beweegnorm wél kan halen!
Onderweg
- Ga vaker fietsen. Dit is echt de allermakkelijkste manier om meer te bewegen. Het klinkt misschien saai om te fietsen, maar je raakt er snel aan gewend. Dus in plaats van de bus of de auto, pak je je iPod en spring je je fiets op!
- Wandel naar de supermarkt. Tegenwoordig zit op elke straathoek wel een supermarkt. Ga een keer lopen in plaats van te fietsen (wat natuurlijk ook een goede optie is) of de auto te pakken (dat zou al helemaal verboden moeten zijn voor die paar boodschapjes!) 
- Ga met het openbaar vervoer in plaats van met de auto. Het is minder praktisch, want wie woont er nu naast een station of bushalte? Je zult dus eventjes moeten lopen of fietsen om bij de bushalte of het station te komen en voilà: daar is je beweging! (Het is ook heel goed om hard te moeten rennen om je trein of bus te halen!)
- Stap een halte eerder uit de bus. Het scheelt misschien maar 5 minuutjes lopen, maar dat is dan al 10 minuten per dag (aangenomen dat je ook nog terug moet) en dat zijn 70 minuten per week!
- Neem vaker de trap in plaats van de lift. Als je echt in een heel hoog gebouw moet zijn, kun je best de eerste verdiepingen met de lift gaan en dan de laatste 4 bijvoorbeeld lopen. Zo krijg je toch nog iets van beweging.

Erop uit
- Ga lekker winkelen in plaats van alles online te kopen. Winkelen is intensief, omdat je de hele tijd aan het lopen bent. Het is dus een prima manier om aan je dagelijkse beweging komen. Een dagje pretpark of musea bezoeken is natuurlijk ook goed!
- Maak 's avonds is een lekkere wandeling. Dit zorgt ervoor dat je daarna lekker ontspannen je bed in kan duiken. Zorg wel dat er iemand met je mee gaat, want je weet maar nooit wie je tegenkomt in het donker.
-Ga vaker op stap en dans je dan suf!
- Ga naar buiten als het mooi weer is en ga lekker fietsen, wandelen, zwemmen, hardlopen etc.
- Ga ook eens naar buiten als het lekker koud is. Juist dan is het heerlijk om te wandelen of hardlopen (maar zorg wel dat je je warm aankleed!). Als het kan, is een sneeuwballen gevecht natuurlijk ook heel leuk.


Thuis
- Poets het huis vaker: stofzuig de vloer, strijk de was of schrob het bad eens goed. Toen ik nog bij de thuiszorg werkte kreeg ik echt spierpijn van al dat poetsen. Nou, als dat geen goede workout is weet ik het ook niet meer!
- In de tuin werken is ook behoorlijk intensief. Maai het gras of snoei de heg en voor je het weet heb je dat uurtje gehaald.
- Hang de was op in plaats van hem in de droger te stoppen.
- Gebruik je handen om te koken in plaats van allerlei technische snufjes. Puree prak je zelf, dat hoeft de mixer niet voor jou te doen. Hetzelfde geldt voor taartdeeg kneden of groente snijden.
- Neem een hond. Nu ben je wel verplicht om dat lieve beestje drie keer per dag uit te laten.
- Doe oefeningen terwijl je voor de tv zit. Leg bijvoorbeeld kleine gewichtjes naast de bank die je kan gebruiken terwijl je je favo soap kijkt.
- Let op je houding! Als je goed rechtop zit, verbrand je meer caloriëen.

Hoeveel beweeg jij eigenlijk?

4 opmerkingen:

  1. Goede tips! Eerst was ik er niet zo blij mee dat ik een stukje (vijftien minuten en dat is als ik snel loop) van het station naar college moest lopen, maar nu wel, want het is toch weer extra beweging :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was altijd iemand die altijd de fiets pakte (ook al moest ik een half uur fieten) en van de metro naar college liep ipv de tram pakte.
    Nu moet ik er wel wat meer bij nadenken. Maar ik beweeg nog steeds wel genoeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bewegen is zo makkelijk dat het echt gek is dat veel mensen de norm niet halen..van de hele dag alleen maar zitten krijg je toch alleen maar zere billen :-P

    En..om er maar een mooie kreet in te gooien "als je niet beweegt kom je nergens"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dol op fietsen, ik ga elke week er wel even op uit om een rondje te fietsen :) En ik pak eigenlijk altijd de trap, dat gaat ook gewoon een stuk sneller!

    Goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.