vrijdag 25 november 2011

Naar Triodos

''Met elke euro, die je uitgeeft heb je een stem'', vertelde ik in deze post. Maar zoals mille pagine mij erop attent maakte: met elke euro die je op je bank zet, heeft jouw bank een stem. Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan.
Mijn vader zit bij de Triodos bank, maar dat wilde ik niet omdat ik het fijn vind om mijn saldo in te stad te kunnen checken bij een ING pinautomaat. Totdat ik eens goed ging bekijken waar ING allemaal investeert: bedrijven die kernwapens maken, kolen en varkenshouderijen. Hoewel ING nog lang niet zo slecht is als bijvoorbeeld Delta Loyd of Aegon, is het nog steeds niet veel soeps.
Daarom heb ik besloten om de overstap te maken naar Triodos. Ik heb zitten twijfelen tussen ASN en Triodos, maar omdat mijn vader al bekend is met Triodos lijkt me dat wel zo handig. ASN en Triodos hebben allebei nadelen, maar het feit dat ze zo duurzaam zijn, weegt voor mij het aller zwaarst. Dan maar niet mijn saldo checken als ik aan het winkelen ben! Daarnaast heb ik wel iets minder rente en is de betaalrekening helaas 22 euro per jaar. Toch ben ik blij dat ik zonder veel moeite iets kan bijdragen aan een betere wereld!


Wil jij jouw bank vergelijken? Bezoek de eerlijke bankwijzer.

6 opmerkingen:

  1. Wooooow :D !! Wat supergoed van je! Jij bent echt een kei als het gaat om changes in lifestyle. En geloof me, ik weet hoe moeilijk die veranderingen zijn. Seriously, jij verdient je nummer 1 plaats op 'up & coming' bij bloglovin helemaal. Je wist wel dat je daar stond, toch? --> http://www.bloglovin.com/en/blogs/1/82/all/
    Hoe dan ook: super!

    (P.S. Ik heb zelf nog een post op concept hierover staan, vind je het erg als ik dat ooit nog eens post? Het is inhoudelijk anders, alleen onderwerp is gelijk, banken.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed! Ik heb ook de knoop doorgehakt. Ik ga naar ASN. Inderdaad ook vanwege de hoge kosten die triodos voor de rekening vraagt én omdat ik dan 1% rente heb op mijn gewone rekening... Maar vooral vanwege dat je inderdaad zo je stem laat horen.

    Ik ga ING ook zeker laten weten wat de reden is dat ik mijn geld verhuis. Misschien doen ze er dan eens wat mee en worden ze ook duurzamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahh, ik was voor ASN gegaan! Maar dat komt vooral hierdoor: http://www.kwakzalverij.nl/1384/Triodos_Bank_gelooft_in_helende_werking_zand

    Ik moet me er nog altijd eens verder in verdiepen, hoe het nu precies zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh hier heb ik nooit zo over nagedacht. Ik me er maar eens in verdiepen, aangezien ik duurzaamheid heel belangrijk vind. Ik had al wel eens dergelijke verhalen over pensioenfondsen gehoord... Goed dat je het deelt in ieder geval, ik zit nu bij de Rabobank (en daar betaal ik 7,50 per kwartaal voor mijn betaalrekening, aangezien ik geen student ben dus niet van die regeling gebruik kan maken)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mille pagine, Wat gaaf haha! Dat wist ik nog helemaal niet. Nee, dat vind ik niet erg hoor, het is juist alleen maar goed als meer mensen hiervan te weten komen!

    Ik zat bestwel te twijfelen tussen ASN en Triodos, ook omdat ik vervelende verhalen over ASN heb gehoord. Maar ja, geen enkele bank is perfect denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ook overgestapt naar ASN en Triodos. M'n lopende rekening zit nu bij Triodos, en dat bevalt goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.