vrijdag 4 november 2011

Occupy Amsterdam


 Vorige week zaterdag was ik in Amsterdam voor een open dag (daarover later meer). Na de open dag ben ik met mijn vader langs het beursplein gelopen. Het beursplein wordt sinds een aantal weken bezet gehouden door Occupy Amsterdam. Occupy is een wereldwijde organisatie die overgewaaid is vanuit Amerika en zich verzet tegen het huidige financiële systeem. Deze beweging is niet alleen in Amsterdam actief, maar ook in Den Haaf en Rotterdam.
Het grootste bezwaar is het oneerlijke financiële systeem: in voorspoedige tijden stoppen bankiers grote bonussen in hun zak, terwijl in tijden van crisis mogen de burgers voor de kosten opdraaien. Juist de arme burgers worden hier de dupe van. Nederland stopt vele miljoenen in noodhulp voor Griekenland, maar bezuinigt miljoenen op ouderenhulp.
Op het beursplein wordt muziek gespeeld, lezingen gehouden en mensen kunnen hun mening geven. Het is werkelijk inspirerend om te zien. Ik denk dat ik werkelijk een uur lang heb staan luisteren. Ook al is het een protest, die sfeer die er hangt is goed. Er lopen - natuurlijk - wel wat vreemde types rond, maar iedereen is er erg aardig voor elkaar. Occupy heeft me wel wakker geschud om weer eens goed naar mijn eigen consumenten gedrag te kijken. Met elke euro die ik uitgeef, heb ik namelijk een stem. Ik kan kiezen om mijn geld uit geven aan 'goede' organisaties (dus organisaties die duurzaam investeren en die geen boeren uitbuiten), maar natuurlijk ook aan de 'slechte' organisaties (en dat zijn er heel wat meer dan je zou denken).

Het klinkt idealistisch om te streven naar een totale verandering van het financiële stelsel, maar ik denk toch dat het nodig is dat dat gebeurd. De huidige crisis laat toch zien dat de economie niet ongestraft kan blijven groeien. Daarnaast is het verbazingwekkend hoe in zo'n korte periode zoveel mensen wereldwijd in opstand kunnen komen,

Hoewel ik niet precies alle feiten weet, vind ik dit toch een enorm interessant onderwerp. Ik zou ook iedereen aanraden naar het beursplein te gaan om Occupy Amsterdam te steunen.

Wat vind jij van deze organisatie?

6 opmerkingen:

  1. Ja, ze hebben inderdaad wel een punt. Ik wist niet dat ze ook in Rotterdam zaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey ik was ook in Amsterdam voor een opendag (van de universiteit)! Ik ben er alleen niet door heen gelopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er pas vandaag iets over gehoord (als je heel druk bent met studeren gaat soms zelfs al het nieuws aan je voorbij) en vond het in eerste instantie inderdaad inspirerend klinken. Maar later kwam wel bij me op:

    "Met elke euro die ik uitgeef, heb ik namelijk een stem." --> mooi gezegd! Had je er al over nagedacht dat met name de bank waar je al je geld zet (betaal- dan wel spaarrekening) heel veel uitmaakt? Ik ga daarom binnenkort switchen naar de ASN (denk ik, niet per se bedoeld als reclame, maar op dit moment de enige goede die ik zie). Je zou eens moeten weten waar vele andere banken in investeren (wapenindustrie, zeer milieuonvriendelijk projecten)
    Kijk ook eens op http://www.banksecrets.eu/ en http://www.banktrack.org/ (zijn niet even duidelijke sites en niet alle banken staan erop, maar ik vind het wel schokkend)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (Ohja, wat bij me opkwam en achter die : had moeten staan: waar halen al die occupy mensen hun tijd vandaan?! zitten ze allemaal thuis in de ww ofzo?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een heel interessant fenomeen en heel bijzonder dat zoveel mensen in zoveel verschillende steden bij elkaar komen om te protesteren. En ze hebben een punt, al heb ik nog niet echt concrete ideeën gezien om dit te veranderen. Misschien ligt dat ook aan de verslaggeving van de media, die schilderen de Occupy-beweging in Nederland af als een stelletje idioten.

    Trouwens @Nobravery, echt bizar van de banken! Ik heb mijn eigen bank gecheckt en ik ben gewoon een beetje geschrokken. Ik ga daar eens wat meer naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laura, ik was ook naar de universiteit, haha. Misschien hebben we elkaar wel gezien. Ik was in het sciencepark, ik weet niet waar jij was?

    Nobravery, ik kende ASN bank al, mijn vader zit daar. Ik wilde niet switchen omdat ik dan nergens mijn saldo kan checken (zit nu bij ING en ik heb regelmatig dat ik ongeveer bijna blut ben in de stad en dat ik dan even mijn saldo check). Maar zo te horen moet ik misschien toch maar overstappen naar ASN, ik wist niet dat ING zo erg was.

    Ohja, er zijn inderdaad veel werkloze mensen daar en er lopen ook heel zwervers rond, maar het meeste is daar in de leeftijd 'student' dus ik denk dat die gewoon een paar colleges skippen.

    Nicole, de media zijn inderdaad geen voorstander van occupy, die zijn meer bezig met laten zien hoe leeg die tenten zijn (terwijl dat dus niet zo is) en die expres de vreemdste types die daar rondlopen interviewen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.