vrijdag 18 november 2011

Ralph Waldo Emerson

Ik heb al regelmatig quotes geplaatst van ene Ralph Waldo Emerson. Ik vind zijn quotes erg mooi, maar ik had van hemzelf nog nooit gehoord. Dus besloot ik om het uit te zoeken!
Ralph Waldo Emerson werd op 25 mei 1803 geboren in Boston. Hij schreef essays en hij wordt gezien als één van de meest invloedrijke denkers van Amerika. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van het transcendentalisme toen hij in 1836 zijn essay Nature schreef.
Het transcendentalisme begon als een protest tegen de 19e eeuwse standaarden. Ze waren tegen indoctrinatie. Hun uitgangspunt was een ideale spirituele staat. Dat kon bereikt worden via individuele intuïtie in plaats van indoctrinaties door religies. De mensen moesten zelf meer nadenken in plaats van alleen maar te doen wat hun verteld werd.
Voor nu vind ik dat genoeg om over hem te weten. Als je nog meer over hem wilt weten, kun je hier klikken.

Als laatste nog een aantal mooie quotes van hem:
''De beloning voor iets dat goed gedaan is, is het gedaan te hebben''
''Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.''
''Het leven is niets dan een experiment. Hoe meer je experimenteert, hoe beter.''
''Ga niet waar de weg je leidt, maar ga waar geen pad is en laat je eigen spoor achter.''

Heb jij ooit van Ralph Waldo Emerson gehoord of lag het gewoon aan mij dat ik hem niet kende?

4 opmerkingen:

  1. Jup ik wist wel wie hij was, maar een opfrissertje kan nooit kwaad ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ''Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.'' Oh, mooi!

    Wat is junk DNA? DNA waarvan wij simpelweg de functie nog niet snappen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh goede quotes! Ik had, eerlijk gezegd, nog nooit van de beste man gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.