woensdag 30 november 2011

Vegetariër worden, hoe doe je dat?

Van de week blogde ik dat ik weer vegetariër werd. Soms kan het lezen over een keuze van iemand anders keuze jou doen besluiten dat ook te doen. Dus voor iedereen die ook graag vegetariër wil worden maar niet weet waar hij/zij moet beginnen, zal ik een aantal tips geven.

- Zorg voor motivatie. Dit is eigenlijk een algemene tip als je iets wilt veranderen. Waarom wil je veranderen? Wat wil je ermee bereiken? Vind je het zielig voor de dieren, wil je iets doen voor een beter milieu of wil je aan je gezondheid werken? Herinner jezelf aan deze redenen als het moeilijk is.

 - Informeer jezelf. Lees een keer een boek of bekijk een filmpje over hoe het eraan toegaat in de bio industrie. Zoals deze documentaire van VPRO thema of het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer. Wedden dat je geen zin meer hebt in dat biefstukje?!

- Bouw langzaam af. Het is moeilijk om in één keer te stoppen met vlees eten, dus je kunt het beste afbouwen. Begin bijvoorbeeld met 2 keer per week vegetarisch te eten. Na een maand verhoog je dat naar 3, 4, of 5 keer per week vegetarisch. Daarna kun je bijvoorbeeld alleen nog vlees eten als je buitenshuis eten. Als je voelt dat je er klaar voor bent, kun je het vlees eten helemaal opgeven.

- Zorg voor vervanging. Geen vlees eten betekent niet dat je niets meer kan eten. Er zijn genoeg vleesvervangers in de supermarkt, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan. Een handje noten, een blikje peulvruchten of een eitje zijn een prima vervanging voor een stukje vlees.

 - Let op de voedingswaarde! Lees je in over de voedingsstoffen waar je extra op moet letten, zoals eiwitten en vitamine B12. Ik heb er een keer hier wat over geschreven. Je wilt niet dat je tekorten opbouwt! Als vegetariër is het extra belangrijk om op te letten wat je eet.

- Zoek lekkere recepten. Vegetarisch eten is net zo lekker (misschien wel lekkerder) dan vlees, maar dan moet je wel weten hoe je het klaar moet maken. Internet staat vol met lekkere vegetarische recepten, maar er zijn ook genoeg vegetarische kookboeken te vinden.

- Overtuig je omgeving. Het is makkelijker om het vegetarisme vol te houden als je omgeving je steunt, maar het is geen voorwaarde. Maak een keer een lekker vegetarisch recept en waarschijnlijk zul je niemand horen klagen! (Je kan natuurlijk niemand dwingen ook vegetariër te worden, maar als ze eenmaal doorhebben dat je ook zonder vlees lekker kan eten, zul je ze wel makkelijker overtuigen). Zoals ik al zei kun je ook prima vegetariër zijn zonder dat je omgeving dat ook is. Mijn ouders en zus eten wel gewoon vlees en voor mij wordt dan apart gekookt.

- Vraag naar wat je wilt. Zit je in een restaurant waar ze niets op de kaart voor jou hebben, vraag er dan naar! Vaak zullen ze hun uiterste best doen om iets voor je te vinden wat jij kan eten. Ik heb zelfs in een kiprestaurant een keer heerlijk vegetarisch gegeten.Wie niet 'vraagt', wie niet wint..

Onthoud: als je iets wilt, dan kun je dat ook!

9 opmerkingen:

  1. Goede tips. Veel mensen vinden het moeilijk maar ik ben zelf nooit echt een vleeseter geweest. Alleen gehakt mis ik nog wel eens maar dat meer omdat ik dat altijd in lasagne e.d. gebruikte en mijn vriend het niet eet zonder (moet iedere avond zijn vlees hebben anders mist er iets... helaas), dus ik kan nu eigenlijk nooit meer lasagne maken of ik moet het voor allebei apart doen en het is al zoveel werk. :P Vis vond ik wel moeilijker, maar ook dat mis ik ondertussen niet meer.
    Ik vind het wel vervelend dat in restaurants niet altijd duidelijk is wat vegetariërs nu eten. Ik heb verhalen gehoord (zelf ga ik bijna nooit uit eten dus gelukkig niet zelf ervaren) dat mensen i.p.v. vlees dan een vis voor hun neus kregen.
    Dat vind ik ook een moeilijk punt waar ik nog niet helemaal over uit ben. Ik eet geen dieren want ik vind het zielig en ik vind de manier waarop wij ermee om gaan als mensen niet kunnen. Maar wat als ik uit eten ga en ik krijg toch iets voor mijn neus, stuur ik het dan terug? Dan wordt het weggegooid neem ik aan en dat vind ik HELEMAAL zonde want dan is het voor niks geweest... of eet ik het dan toch maar op ook al wil ik het helemaal niet eten maar heb ik dat dan liever dan dat het weggegooid wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vegetariër worden gaat mij niet lukken zolang ik thuis woon. De mannen eten vanwege het vlees, zo ongeveer. Minder vlees levert altijd commentaar op. Apart koken wil ik niet vragen van mijn moeder, die heeft al genoeg aan haar hoofd. Ik zou wel zelf vaker kunnen koken, maar dan moet ik wel vlees hebben voor de mannen anders overleef ik het niet ben ik bang ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yeeeh! Well you know me. It's a good thing. Geniet van het leven als veggie! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amber, je kunt het er natuurlijk altijd bij zeggen. Een goede ober zou altijd even checken of je wel vis eet (maar de definitie van vegetarisch is toch wel dat het geen vlees en vis bevat).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :D

    Ik wil een broodje met de aubergine!

    @ Anne, je hoeft ook geen vega te worden, maar ik vind het altijd zo jammer dat mensen een excuusverhaal hierover vertellen of schrijven. Je wilt het of niet, dat iets niet makkelijk is staat daar eigenlijk los van. Maar goed, eten is ontzettend persoonlijk, dus normaalgesproken geef ik dit soort reacties liever niet. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoelt.

    Gaaf stuk weer, je bent echt lekker aan het bloggen Desi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben wel in één keer gestopt met vlees eten, maar dat was na uitvoerig onderzoek op internet en na jarenlang twijfelen, dus ik wilde er gewoon meteen vanaf zijn :P
    Ik wil wel even zeggen dat je altijd goed moet opletten op wat je eet, niet alleen als je vegetarisch eet. Je kunt altijd heel makkelijk tekorten aan voedingsstoffen krijgen (zeker in deze tijd, waar makkelijk het wint van gezond).
    Sinds ik geen vlees of vis meer eet, vind ik dat ik juist lekkerder ben gaan eten. Ik heb veel meer verschillende soorten voedsel en recepten ontdekt en ik eet veel gevarieerder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @millle pagine, en jij weer een fantastische reactie haha.
    @Anne, Ik weet dat het niet makkelijk is om als 'enige' vegetariër te zijn, maar bij mij in het gezin is ook iedereen gesteld op zijn stukje vlees. Als je gewoon het vlees apart houdt en dan in plaats daarvan een vleesvervanger neemt, is er echt geen probleem. Zo veel extra moeite is dat niet met koken, je moet het vooral even doen. (Wat ik zelf ook vaak doe is gewoon een blikje bonen open trekken, daar hoef je nog niet eens te koken. Misschien even opwarmen in de magnetron en klaar!)

    @nicole, Jup, je moet altijd goed opletten, maar zeker als vegetariër. Maar heel veel dingen worden ook makkelijker als je vegetariër bent, want je kunt niet zomaar elke dag hamburgers eten bij de Mac (wel friet en ijs haha!) of een broodje kebab na het stappen. Daardoor moet je vanzelf wel gezondere keuzes maken. Ik vind zelf ook dat mijn eetpatroon (en variëteit) erop vooruit is gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @mille pagine: Ik snap wat je bedoelt hoor, tuurlijk is wat ik vertel gewoon een excuus, want als je echt wilt kan het natuurlijk best. Het punt is dat, hoewel ik het belangrijk vind, ik al met veel andere veranderingen bezig ben. En ik heb geleerd vooral niet teveel hooi op mijn vork te nemen, want dat heeft bij mij vaak tot ernstige depressies geleid. Dit is net zo goed een excuus (ik weet dat je dat denkt), het is immers een kwestie van prioriteiten stellen. En hoewel het me spijt en soms met een schuldgevoel loop, vega gaan heeft niet mijn hoogste prioriteit. Maar hee, als je wil mag je me er best aan blijven herinneren, want ik weet zeker dat ik een keer de stap ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Anne, Haha ik dacht het eigenlijk op dat moment nog niet, begon me net schuldig te voelen. Wat leuk dat je het zo sportief opvat. Hartstikke goed juist toch, dat je al aan het veranderen bent met grote veranderingen die blijkbaar eerst moeten? Ik denk dat je er inderdaad nog wel eens aan herinnerd zal worden ;) (fijn dat dat mag!), maar doe tot die tijd vooral alsjeblieft dat wat je zelf aan kunt! Als je je grenzen over gaat heeft niemand daar natuurlijk wat aan. Als je maar een beetje kijkt of je je grenzen al opzoekt ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.