woensdag 21 december 2011

Ik kan het (nog) niet

'Ik kan het niet!' Ik heb het zo vaak geroepen. Ik kan geen balsporten want ik kan geen ballen vangen. Ik kan niet hard rennen. Ik kan niet zingen. Ik kan niet omgaan met ingewikkelde technische apparaten.
Alleen is dat eigenlijk wel waar? Misschien lukt het me op dit moment niet, maar heb ik het eigenlijk wel ooit geprobeerd?

Toen ik op de basisschool zat was ik slecht ik gym. Ik kon niet hard rennen, ik kon niet goed ballen gooien of vangen. Toch was ik niet de enige in de klas. We hadden een stuk of vijf jongens die dat wel goed konden, maar eigenlijk kon de rest het ook niet zo goed. Bijna elke les deden we trefbal. De vijf jongens waren dan altijd degene die de bal gooiden. Ik stond altijd achteraan een pion te verdedigen of de bal te ontwijken. Ik vond het niet erg, want ik kon toch niet ging.
Toen ik naar de middelbare school ging, veranderde er iets. Er waren geen vijf jongens meer die namend een kans gaven. We leerden echt hoe je moest gooien en iedereen kreeg een kans om het te proberen. Ik ontdekte dat ik nog niet eens zo slecht was als ik zelf dacht. Eigenlijk was ik zelfs best goed.
Maar hoe moet je dat weten als je het nooit hebt geprobeerd?

Dus, kan je iets echt niet of kan je het nog niet?

8 opmerkingen:

  1. Alles kun je leren, tot op zekere hoogte. Als je geen talent hebt voor een bepaalde sport zul je vast geen olympisch kampioen worden. Maar je kan de vaardigheden best leren. En heb je wel talent, dan moet je ook hard werken om de beste te worden als je dat wilt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een goede instelling. Je kunt er ook gewoon niet vanuit gaan dat je iets niet kunt, als je nooit echt geprobeerd hebt om het te leren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en inspirerend! Ik ben zelf wel echt een gym-kneus :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens! En naar mijn mening is dat met meerdere dingen zo. Hoe weet je nou of je iets niet leuk, lekker enz. vindt als je het nog nooit hebt geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inspirerende post! Ik denk ook altijd dat ik dingen niet kan, ook als ik het nog nooit heb geprobeerd. Ik heb echt wel veel last van faalangst...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan niet voetballen, omdat ik altijd bang ben voor de bal xD

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer vaker te denken dat ik iets wel kan, maar het gewoon nog moet leren. Als je bij voorbaat denkt dat je iets niet kan, werkt het natuurlijk ook zo. Maar ik vind het wel lastig om dat denkpatroon te doorbreken..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nu ik veel bereikt heb, zeg ik nooit dat ik iets niet kan... maar oh wat heb ik dit vaak gezegd zeg

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.