vrijdag 9 december 2011

Waarom consuminderen?

De komende maanden wil ik me meer gaan richten op consuminderen. Ik wil minder kopen en meer opruimen. Natuurlijk zal mijn blog dan ook meer in het teken gaan staan van consuminderen. Ik zal tips geven hoe je zelf kan consuminderen en natuurlijk vertellen over mijn eigen voortgang.

Voordat ik hiermee ga beginnen is het belangrijk om te weten wat consuminderen is en waarom je het zou doen.
Consuminderen is het tegenovergestelde van consumeren. Consumeren is het letterlijk het 'nuttigen' van producten en bij consuminderen probeer je dit zo min mogelijk te doen. Minder kleding kopen, minder geld uitgeven, minder het milieu belasten. Daarom reken ik ook minder water, licht en gas gebruiken tot consuminderen.

Alleen waarom zou je dat dan doen?
  • Ten eerste is het natuurlijk goed voor het milieu. Grondstoffen zoals aardolie (waar o.a. plastic van wordt gemaakt) kunnen opraken. Daarnaast wordt voor de productie van consumptiegoederen veel brandstof verbruikt.
  • Ten tweede bespaar je geld. Minder kopen betekent ook minder geld uitgeven. Minder gas, water en licht gebruiken betekent een lagere energierekening. Oftewel, aan het einde van de maand zul je meer geld op je bankrekening hebben staan.
  • Ten derde is het goed tegen chaos in je hoofd. Vaak zie je dat mensen met veel chaos in hun hoofd ook een rommelig huis hebben. Oude spullen opruimen (en geen overbodige nieuwe spullen kopen) kan zorgen voor extra rust in je hoofd.
  • Ten vierde is het overzichtelijk. Ooit gehad dat je thuis kwam met een kledingstuk wat je al in je kast had hangen? Of dat je tussen je 10 rode lippenstiften die éne moet zoeken. Door te consuminderen hou je alleen over wat je écht nodig hebt.
  • Ten vijfde ben je je meer bewust van je gedrag. Heb je echt drie zwarte effen t-shirts nodig? Voel je je beter als je veel koopt? Waarom? Door te consuminderen kom je meer over jezelf te weten. Je wordt bewust van je koopgedrag en hopelijk zul je steeds beter leren wat je wel en wat je niet nodig hebt.
  • Ten zesde kun je meer genieten van de spullen die je hebt omdat ze niet verstopt staan tussen allerlei overbodige rommel.
Wat is voor jou een reden om te gaan consuminderen?

5 opmerkingen:

  1. Nummer 1 staat voorop, en dan volgt de tweede reden ook wel: niet dat ik zo graag rijk wil worden, maar ik wil graag mijn geld uitgeven aan wat echt belangrijk is voor mij (gezellig avondjes in de stad, sporten, leuke feestjes, reizen en lekker eten bijvoorbeeld!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er helemaal voor. Ik doe met je mee xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook wat plannen in die richting. In 2012 wil ik 12 aankopen doen als het om kleding/assecoires/schoenen (ondergoed niet meegerekend, verder alles wat je onder deze categoriën kunt rekenen) gaat. Misschien zijn er mensen die dit nog steeds veel vinden, kan ik me ook wel voorstellen, maar ik ben gewend veel te kopen op zoek naar iets dat wel past. Dat kan enorm frustrerend zijn en dan kom ik nog wel eens thuis met iets wat ik niet eens leuk vind, hartstikke dom...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anne, dat is echt een geweldig idee! Misschien dat ik zoiets ook wel ga doen (alhoewel ik 12 dingen juist best weinig vind, eerlijk gezegd.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop alleen nog wat ik nodig heb, vooral aan beauty dingen. Shampoo, mascara, reiniger... Ik ben een paar jaar echt verslaafd geweest en heb daar nu zelfs nog heel veel spullen door. Een ladekast vol, dressoir 2 lades, nog een grote doos en 2 rieten mandjes met vanalles en nog wat. Ik word er gek van, teveel troep, teveel spullen zorgen voor chaos in mijn hoofd en ik word er gek van. :( Verder probeer ik sowieso altijd al op te letten bij wat ik koop/verbruik. Als mijn vriend het licht aan laat in de keuken, loop ik erheen om hem uit te doen bijvoorbeeld. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.