donderdag 29 december 2011

Wat als..?

Ik betrap me er heel vaak genoeg op dat ik me afvraag hoe dingen zouden zijn als ze anders waren gegaan. Wat als ik toch wel of juist niet dit of dat had gedaan? Zou ik dan gelukkiger zijn? Zou ik me beter voelen?

Bron
Nee. Ten eerste hangt geluk niet af van je omstandigheden. Als dat wel zou zijn, kan iemand mij dan verklaren waarom hongerige kinderen in Afrika vaak veel gelukkiger zijn dan verwende Westerse kleuters? Geluk is helemaal tevreden zijn met de huidige situatie, ook al zou je misschien liever iets anders willen. Het is makkelijk om gelukkig te zijn als alles gaat zoals je wilt, maar het is juist de kunst gelukkig te zijn als niet alles gaat volgens plan.

Ten tweede heb je negatieve gebeurtenissen nodig om van te leren. Het is fijn als je in één keer de liefde van je leven tegenkomt (voor zover die echt bestaat trouwens!), maar misschien wordt je uiteindelijk wel gelukkiger als je eerst een aantal slechte relaties hebt en daarna pas de 'ware' tegenkomt. Je zult dan niet alleen beter waarderen wat er goed gaat, maar je zult ook beter weten hoe je moet moeilijke situaties en ruzies om moet gaan.

Ten derde heb je geen garantie dat dingen dan echt beter zijn. Misschien denk je wel dat dingen beter zullen gaan, maar zou het in werkelijkheid nóg slechter gaan dan het al is. Wees dankbaar voor wat je op dit moment hebt!

''Before he was unable to make a choice because he didn't know what would happen. Now that he knows what will happen, he is unable to make a choice.'' (uit: de film Mr. Nobody)

Ten vierde maakt het uiteindelijk allemaal niet uit. Dit klinkt heel negatief, maar dat is het niet. Er is geen goed pad, maar dan is er dus ook geen slecht pad. Je kunt simpelweg niet álles doen en ervaren. Je zult wel keuzes moeten maken. Er zullen altijd positieve en negatieve kanten aan een keuze zitten. Dat is niet erg, want zoals ik al zei: van negatieve dingen leer je. De positieve dingen geven je de hoop om door te gaan met wat je doet.

''Every path is the right path. Everything could have been everything else and it will have just as much meaning.'' (Uit: de film Mr. Nobody)

Daarnaast is het nu eenmaal op dit moment niet anders. Je kunt wel blijven treuren over alles wat je zou hebben kunnen doen, maar dan schiet je in de slachtofferrol. Als je onteverden bent met je leven, doe er dan iets aan.

De quotes in dit stukje komen uit de film Mr Nobody. Ik heb er al eerder over geschreven, maar dit blijft een enorm boeiende film die ik iedereen aanraad om te gaan zien.  Bestaan er eigenlijk wel slechte keuzes?

8 opmerkingen:

  1. Ik ben het volledig eens met je stukje. Het is wel lastig om er naar te leven. Ik heb het op dit moment moeilijk met een keuze die ik een tijd geleden heb gemaakt, dus bedankt voor deze herinnering. Het was niet fijn om te lezen, maar wel goed. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je voor een klein deel je eigen geluk wel degelijk in de hand hebt. Veel mensen hebben spijt van dingen die ze nooit hebben gedaan. Mensen die doen, zullen gelukkiger zijn.
    Ik denk trouwens niet dat "hongerige kinderen uit Afrika" perse gelukkiger zijn dan "westerse kleuters". Ze zijn dankbaar, iets wat wij hier bijna niet meer zijn helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met je eens. Het heeft ook met acceptatie te maken. Als je accepteert dat je leven goed is zoals het nu is, heb je al een stuk minder om je zorgen om te maken (dat neemt natuurlijk niet weg dat je altijd moet streven naar dingen die je belangrijk vindt). Aan de andere kant kan het wel een stok achter de deur zijn. Ik doe nu ook vaak dingen, omdat ik later geen 'wat als...' gevoel wil hebben. Daardoor kom ik wat vaker uit mijn comfort zone ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven. Ik ben het er helemaal mee eens. Maar het blijft inderdaad wel lastig om op deze manier te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die film komt op mijn lijstje! Ook dat met die kinderen vergelijken vind ik moeilijk. Zijn ze altijd gelukkiger? Vast niet. Maar verschil is er wel, tenminste, zo lijkt en dat is toch schrijnend. Hoe kunnen wij hier nou ongelukkiger zijn... iets met tever doorgeslagen (in consumptie? in een bepaalde leefstijl?), denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Is misschien inderdaad wat zwart-wit om te beweren dat kinderen in Afrika altijd gelukkiger zijn, maar jullie snappen mijn punt wel denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe dit ook vaak! vooral met mijn oma 'wat als ze nog geleefd had, wat voor leuke dingen zouden we doen' of 'wat als ik nooit gepest was, had ik dan veel meer vrienden omdat ik niet bang was om gekwetst te worden'. Om moe van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'Bestaan er eigenlijk wel slechte keuzes?Van alles leer je, en soms ben je ook beter voorbereid als iets nog een keer gebeurt. Dus ik vind diteen moeilijke vraag!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.