dinsdag 17 januari 2012

Bewust niet geloven

Sommige dingen zijn confronterend en wil je eigenlijk liever niet geloven. Een voorbeeld daarvan is mijn post over verantwoording nemen.
Iets geloven waarvan je eigenlijk weet dat het wel waar is, is als je kop in het zand steken. Je doet alsof je van niets weet. Nu kan het heel erg handig zijn om in bepaalde gevallen sommige dingen bewust niet te geloven. Soms ben je daar gewoon nog niet klaar voor. Sommige dingen kunnen op bepaald moment nog te confronterend of te moeilijk zijn. Dat is prima. Iedereen is anders, dus het is dan ook logisch dat sommige mensen op bepaalde momenten voor bepaalde dingen nog niet klaar zijn. Misschien ben je daar nooit klaar voor. Misschien zijn sommige dingen wel helemaal niet bedoeld voor jou.
Maar dat betekent niet dat je ze niet hoeft te proberen. Stap een keer uit je 'comfort zone'. Je kunt weten of je iets niet lust als je het nog nooit hebt gegeten. Om te weten dat dingen als 'onzin' of 'onwaar' bestempelt, moet je ze ten minste geprobeerd hebben. Het leven is te mooi om kansen te laten liggen!


5 opmerkingen:

  1. Ik denk op zich dat het niet een kwestie van 'je kop in het zand steken' is, maar dat het vooral bepaald wordt door je omgeving en opvoeding hoe je tegen dingen aankijkt.

    Dit is jouw visie (waar ik me vaak ik kan vinden), maar mensen die bijvoorbeeld in God geloven, of in Allah, kijken weer heel anders tegen dit soort dingen aan. En stellen niet zichzelf, maar 'een hogere macht' verantwoordelijk voor wat er in hun leven gebeurt (om het even heel kort door de bocht te zeggen).

    En zo heeft iedereen zijn eigen idee en mening bij bijv. het nemen van verantwoordelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reageer deels op je blog, deels op de reactie van Liann. Ik geloof zelf in God (of tenminste, ik geloof ergens in en ik noem dat God, omdat ik denk dat dat de beste term ervoor is. Het ligt ingewikkeld), maar ik weet dat ik wel verantwoordelijk ben voor mijn eigen leven. Ik stop eigenlijk nooit echt mijn kop in het zand in de zin dat ik bewust iets niet geloof omdat ik er gewoon niet bij kan met mijn verstand. Misschien is dat ook omdat mij geen heel ernstige, hevig traumatische dingen zijn overkomen, maar misschien is het ook omdat ik altijd probeer om de realiteit te accepteren. Het enige wat je echt kunt veranderen, is je houding tegenover een bepaalde situatie, dus dat probeer ik liever dan de dingen om me heen weg te duwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees mijn reactie even terug en zie dat ik niet helemaal goed verwoord heb wat ik bedoelde. Ik wilde sowieso niet alle mensen die geloven over één kam scheren. Maar aangeven dat er wel mensen zijn die geloven en bij de dingen die gebeuren in hun leven zeggen dat dat Gods wil was.
    En zo zijn er ook mensen die weer geloven dat andere dingen ervoor zorgen dat dingen in hun leven zo gebeuren.

    Wat ik dus wilde zeggen is dat iedereen een andere kijk heeft. Zo ook op het 'verantwoording nemen'. En als jij je dus niet kan vinden in de post over verantwoording nemen (ikzelf wel trouwens) dan is er ook geen sprake van het bewust niet willen geloven.

    Snappen jullie het nog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Ik ga er soms een beetje te veel van uit dat mijn visie de goede visie is. Ik heb er ook wel in staan dat het soms helemaal niet bij mensen past (''Misschien ben je daar nooit klaar voor. Misschien zijn sommige dingen wel helemaal niet bedoeld voor jou.''), maar het is wel goed dat je het nog even aankaart.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld en ik ken het ook van mezelf.
    Sommige dingen wil je niet zien/ geloven...en dan opeens openen je ogen en durf je te kijken en durf je actie te ondernemen.

    Mijn ervaring is dat de keuze die je DAN maakt, altijd goed is!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.