maandag 9 januari 2012

Discussie: moe worden

Laatst hoorde ik iemand zeggen: je wordt pas moe als je dingen doet terwijl je met je gedachten ergens anders bent. 

Als je dingen doet zonder er bij na te denken, heb je ook niet door wanneer je te veel doet. Als je met aandacht je activiteiten uitvoert, voel je ook sneller wanneer je moe bent. Als je goed voelt wat je doet, hoef je ook niet te haasten.
Ik ben zo'n 2 jaar geleden enorm moe geweest. Ik kon bijna niets meer, omdat ik altijd zo moe was. Toen ben ik acupunctuur gaan volgen. Daar kreeg ik ook de oefening om zo vaak mogelijk mijn energielevel een cijfer te geven van 1 tot 10. Ik moest dan ook opschrijven wat ik had gedaan en iets bedenken wat ik kon doen om mijn energielevel omhoog te krijgen (omdat het meestal onder de 6 was). Doordat ik er zo bewust mee bezig was, werd ik veel minder moe. Ik ging vanzelf doorhebben wanneer ik een pas op de plaats moest zetten, waardoor ik minder moe werd. Natuurlijk is het niet de enige methode om moe te worden. Als je te weinig slaapt, wordt je daar natuurlijk ook heel moe van. Ook een onregelmatig slaappatroon (door bijvoorbeeld veel feesten) is niet goed voor je energieniveau. Onbewust dingen doen is dus niet het enige waar je moe van wordt, maar het heeft denk ik wel een heel groot aandeel in vermoeidheid. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat zich realiseren.
Als je dingen bewust doet, kun je ze ook echt meemaken. Daar krijg je energie van! Het werkt dus twee kanten op. Als je dingen onbewust doet, kun je er geen energie door krijgen en het kost je ook nog eens energie. Natuurlijk kost het ook energie om dingen bewust te doen, maar het levert je ook veel op. Dit is denk ik ook de reden waarom leuke dingen je energie opleveren, want deze dingen doe je vaak heel bewust. Toch kunnen ook minder leuke dingen energie opleveren, zolang je 't bewust doet.

Natuurlijk is dit slechts mijn mening en - zoals ik al eerder heb gezegd - ik ben geen medisch professional. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar jullie mening. Ben jij het hiermee eens of niet?

10 opmerkingen:

  1. Hmm.. chronisch vermoeid zijn hoort bij mijn (chronische) ziekte. Ik heb veel geprobeerd, maar zeker niet alles en veel dingen zijn niet gelukt (*kuch* sporten). Je hebt wel een punt met dingen bewust doen en toch weer niet helemaal. Ik krijg energie van muziek maken. Ik doe dat al lang, mijn niveau is hoog. Ik krijg energie van repeteren terwijl ik er met mijn gedachten helemaal niet bij ben. Ik probeer thuis regelmatig bewust een stukje te spelen, dit lukt me alleen als het boven mijn niveau is. Bij de meeste stukken kan ik nog geen maat met mijn aandacht erbij blijven, niet meer dan een paar seconden dus. En toch krijg ik er soms energie van. Hoe komt dat dan? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, belangrijke aanvulling: ik heb in 4,5 jaar niet één nacht goed geslapen. Dat zal wel de belangrijkste reden van mijn vermoeidheid zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu je het zo zegt, klinkt het heel logisch. Het is alleen lastig om altijd bewust te zijn van wat je op dat moment aan het doen bent (tenminste, dat probleem heb ik vaak). Het is wel iets om op te letten.
    Leuk stukje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het wel met je eens, doordat je dingen bewust doet, krijg je nieuwe energie. Hoe bewuster je iets doet (meestal leuker), hoe groter de energie boost is die je krijgt.
    Maar goed, 1,5 jaar lang heb ik geen nachtrust gehad (lees max 2uur slaap per nacht), en hoe bewust je dingen ook probeert te doen... Niets geeft je energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt inderdaad heel logisch!
    Zelf ben ik vrij bewust bezig met dingen, om niet over mijn grenzen qua pijn heen te gaan. Echter ben ik nog steeds heel moe. Wat gedeeltelijk door de pijn komt. (het andere gedeelte weet ik niet, ik heb er al jaren last van, sinds ik een soort Pfeiffer heb gehad, maar op dit moment even geen zin om het te laten onderzoeken) Dus wat dat betreft helpt het denk niet bij alle moeheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anne, omdat je geniet van wat je doet. En waarschijnlijk is de muziek toch wel het enige waar je dan mee bezig bent. Ik bedoel 'bewust' dus niet dat je je heel erg concentreert op wat je doet, maar meer dat je maar met één dingen tegelijk bezig bent.

    @Liann. Ik denk ook niet dat het bij alle vermoeidheid helpt, maar het zou wel een reden kunnen zijn waarom je van sommige dingen sneller moe wordt dan van andere dingen. Daarnaast ben ik gewoon enorme voorstander van een goed en regelmatig slaappatroon (hoewel dat niet voor iedereen mogelijk is).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben het wel met je eens. Ik ben een periode heel down geweest, en liet ook alles aan me voorbij gaan, waardoor ik dus helemaal niet bewust van mijn dag was, en op een gegeven moment werd ik echt moe. (kwam deels ook omdat ik niks meer at natuurlijk, waardoor ik geen energie meer binnenkreeg..)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, ik ben wel met je eens dat het sowieso niet verkeerd is om er bij stil te staan.
    En wat betreft dat slapen ben ik het ook met je eens. Maar dat heb je inderdaad niet zelf voor het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi nou, ik ben tijdens het muziek maken echt een duizendpoot. Niet fysiek want dat kan inderdaad niet, maar ik kan hele plannen uitdenken (financiën uitrekenen), gesprekken in mijn hoofd veranderen, zelfs andere liedjes in mijn hoofd hebben terwijl ik blijf spelen. Volgens mij hoort dat niet :p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bewust ergens van zijn is sowieso een stap richting iets beters, of het nu gaat om eten of werken of dingen doen waar je altijd tegen op ziet... Omdat je daardoor gaat nadenken over waarom je dit soort dingen eigenlijk doet. Goed stuk! Het tegenstrijdige is en blijft gek (leuke dingen kosten energie én leveren het op) maar erg netjes opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.