zaterdag 28 januari 2012

Ik heb altijd keus

Iedereen kent ze wel: de dagen dat alles fout lijkt te gaan. Je bent chagrijnig en alles gaat fout. Meestal is dat na één dag wel over, maar soms blijf je erin hangen. Langzaam gaat alles wat je dat steeds slechter. De dagelijkse dingen schenken je niet meer zoveel plezier als vroeger. Eigenlijk doe je de meeste dingen gewoon met tegenzin.
Dit is het moment waarop je je één ding moet afvragen: wil ik dit wel?
Je hebt namelijk áltijd een keus om dingen anders te doen. Het is eng om dingen te veranderen, maar soms kan alleen over verandering denken als helpen. Ik ben er bijvoorbeeld altijd vanuit gegaan dat ik direct na mijn middelbare school zou gaan studeren. Nu mijn eindexamen steeds dichterbij komt, begin ik me af te vragen of ik dat eigenlijk wel wil. Ik neem de twijfels die ik heb serieus. Misschien ben ik nog wel helemaal niet klaar om in zo'n grote stad en zo ver van huis te gaan studeren. Misschien wil ik wel een jaar thuis blijven wonen en een talencursus gaan doen. Dat ik hier over na denk betekent niet dat ik mijn plannen ga veranderen, maar het betekent slechts dat ik mezelf de mogelijkheid geef iets anders te doen.

Het belangrijkste aan nadenken is dat je je ideeën niet per se hoeft te doen. Misschien kom ik uiteindelijk toch tot de conclusie dat ik wel direct naar Amsterdam wil. In dat geval heb ik in ieder geval over andere opties nagedacht, maar heb ik besloten dat direct studeren toch de beste optie is. En zelfs na die beslissing kan ik altijd nog besluiten om iets anders te doen.

Het leuke van het leven is dat je áltijd kan kiezen om iets anders te doen. Zelfs als je het niet doet, kan het al een heleboel helpen om er slechts over na te denken. Het leven moet leuk zijn. Als je geen lol in je leven hebt, doe je iets fout. Het zou kunnen dat je niet waardeert wat je hebt, maar het zou ook kunnen dat je iets doet wat niet (meer) bij je past.

 



2 opmerkingen:

  1. Ja het is altijd goed om een open blik te houden, maar dat wil niet zeggen dat een verandering (of denken over een verandering) je altijd uit "de sleur" trekt. Of laat ik voor mezelf spreken: niet als je depressief bent. Maar je hebt wel altijd een keus, zeker. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven en zo waar!!
    Ik vind dat je overal over mag nadenken..
    en je moet weten het is jou keus en jou beslissing, en wat andere dan zeggen moeten hun weten!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.