donderdag 5 januari 2012

Valkuil: goedkeuring zoeken

Bron


Een van de grootste valkuilen binnen een relaties is goedkeuring zoeken.Met relaties doel ik op alle relaties, niet alleen die met een geliefde, maar ook de relatie met je ouders of je vrienden.
Goedkeuring zoeken gaat makkelijker dan je denkt. Je zoekt de bevestiging dat je goed genoeg bent omdat je daar zelf niet van overtuigd bent. Je doet dat mooie jurkje aan omdat je vriend dat zo mooi vindt en je hoopt dat hij je zal vertellen hoe mooi je bent. Je doet extra je best op school zodat je je ouders trots op je zullen zijn. Als je dit af en toe doet is daar natuurlijk niets mis mee, maar vaak blijft het daar niet bij.

In het beste geval krijg je inderdaad de goedkeuring waar je naar hebt gezocht hebt. Eigenlijk is dat alleen maar een aanmoediging om door te gaan. Je denkt dat je die goedkeuring nodig hebt. Zonder dat je je best doet, zal je vriend/moeder/vader/beste vriendin je niet leuk genoeg vinden.
In het slechtste geval krijg je geen of niet genoeg goedkeuring. Dan voel je je niet alleen teleurgesteld, maar je krijgt ook bevestiging dat je inderdaad niet goed genoeg bent.Moet je niet harder je best gaan doen? Meestal resulteert dat in het feit dat je nog maar gaat proberen om goedkeuring te zoeken.

In beide gevallen wil je nog meer je best doen voor de goedkeuring. Eigenlijk kom je in een negatieve spiraal terecht. Je doet zo je best dat je eigenlijk iemand anders wordt. Het is alsof je een soort masker op hebt gezet. Als je dan goedkeuring krijgt, voor wie is die goedkeuring dan? Voor jou of voor diegene die je probeert te zijn? Goedkeuring krijgen omdat je iemand anders probeert te zijn is niet verzadigend en daarom zul je altijd meer willen.

Toch blijft goedkeuring een raar iets. Je kunt goedkeuring van andere mensen niet ontvangen als je jezelf geen gooedkeuring geeft. Goedkeuring van anderen ontvangen zonder je eigen goedkeuring is als water in een emmer gooien zonder bodem. Het lijkt alsof je de emmer vult, maar eigenlijk blijft hij leeg. Pas als je zelf een bodem maakt door jezelf goed te keuren, kun je de goedkeuring van anderen ontvangen. Misschien zul je zelfs wel merken dat je je eigen emmer al zo gevuld hebt, dat je die goedkeuring eigenlijk niet eens meer nodig hebt. Het is leuk als het gebeurt, maar niet noodzakelijk. Doordat je er niet krampachtig naar op zoek gaat, zullen je mensen waarderen om wie je echt bent.


7 opmerkingen:

  1. Ik heb dat inderdaad ontzettend vaak gedaan en was zelfs iemand die zijn mening niet gaf 'want stel dat het niet bevalt'. Sinds een paar jaar ben ik het zo spuugzat, want je kunt nu eenmaal niet van iedereen goedkeuring krijgen, dus ben daar mee gestopt. Ik ben mezelf, en als een ander het daar niet mee eens is, is dat eerder hun probleem dan het mijne. Wil niet zeggen dat ik 'schijt heb aan alles en iedereen', maar ik zeg wel wat ik denk en ben meer mezelf dan ooit, en dat maakt toch echt gelukkiger dan jezelf anders voor proberen te doen dan je bent om maar goedgekeurd te worden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja herkenbaar! Ik wil graag dat mijn ouders zo trots over mij zouden vertellen als over mijn broer doen met wie het heel goed gaat. Terwijl ik best weet dat ze van me houden en mijn moeder heeft zelfs wel eens gezegd dat ze trots is op hoe ik met mijn beperkingen om ga en toch voel ik me dan zo'n nietsnut als mijn broer de hemel in geprezen wordt en mij niet eens gevraagd wordt hoe het gaat, omdat ze mij niet willen kwetsen denk ik. (en zo zit ik dan weer alleen met mijn problemen, maar dat is een ander verhaal) Tja, ik vind het maar moeilijk... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh wat is dat akelig herkenbaar zeg, dat terwijl ik dacht dat ik niet zo naar goedkeuring op zoek ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een inspirerende tekst. Zo heb ik er nog nooit over nagedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hmm deze valkuil is wel een eyeopener voor mij! zo had ik er nog nooit echt over nagedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit heb ik zelf ook ondervonden, sinds ik geen goedkeuring meer zoek, en bijv. kleding en make up enzo doe zoals ik het fijn vind, merk ik dat mijn vriend / beste vriendin vaker zeggen dat ik er leuk uitzie :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is heel erg herkenbaar, maar zoals jij het hebt beschreven heb ik het nog nooit bekeken!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.