woensdag 11 januari 2012

Valkuil: je partner veranderen

Hoe ziet jouw ideale partner eruit? Grote kans dat je een zo een aantal dingen op kan noemen met eigenschappen die jouw lover zeker moet hebben. En hoe groot is de kans dat jouw lover ook echt al die eigenschappen heeft? Ongeveer 0,5%. Die 0,5% die alle eigenschappen wel heeft, heeft waarschijnlijk weer iets anders wat je niet aan hem bevalt.
Conclusie: de perfecte partner bestaat niet!

Dit betekent niet dat ik niet in de liefde geloof. Liefde bestaat zeker, maar het gaat niet om de perfecte partner vinden (die vind je toch niet!). Liefde gaat om je partner te accepteren zoals hij/zij werkelijk is.

Een van de grootste valkuilen in de liefde is om je partner proberen te veranderen. Je kunt zeggen: 'mijn partner is perfect als hij meer zou opruimen/zijn borsthaar zou waxen/meer zou sporten. (of vul zelf iets in)'. Dat is geen acceptatie! Dat is geen liefde! Je stelt eisen aan je partner waar hij/zij aan moet voldoen. Pas als hij/zij aan deze eisen voldoet, is hij/zij in jouw ogen goed genoeg. Eigenlijk zou het juist andersom moeten zijn: je partner is goed genoeg en als hij/zij dan ook nog aan jou eisen voldoet is dat al helemaal geweldig. Als hij/zij dat niet doet, is het ook goed.

Je kunt iemand anders niet veranderen, dus waarom zou je moeite doen? Natuurlijk kun je mensen helpen of inzichten bieden om een beter mens te worden, maar je kunt iemand niet dwingen te worden zoals jij dat wilt. Probeer dat dus ook niet, want je zult alleen maar teleurgesteld worden.

Verschillen tussen partner zijn juist interessant. Als jij van bloemschikken houdt en hij van autoracen, maar jullie accepteren dat, is er geen probleem. Pas al hij jou meesleept naar zijn autoraces en jij hem steeds opgeeft voor een cursus bloemschikken krijg je problemen. Jullie probeer elkaar in een hokje te stoppen dat niet past. Eigenlijk hou je de ander een masker voor. Je ziet niet wij hij werkelijk is! Wil je dat? Wil je samen zijn met iemand die niet is wie je denkt dat hij is?

Het is soms echt wel een goed idee om uit je comfort zone te komen en iets totaal anders te doen. Ik ben dan ook echt een voorstander om ten minste nieuwe dingen te proberen. Mijn ex was een groot vleesliefhebber, ik een vegetariër. Ik heb geprobeerd of ik minder moe zou zijn als ik vlees zou eten. Ik voelde me niet beter (zelfs slechter) door vlees te eten, dus ik stopte. Hij proefde mijn tofuhapjes en vegetarische balletjes.  Hij vond sommige dingen lekker, andere dingen niet. Toch at hij liever zijn biefstukje. Wij hadden allebei geprobeerd om elkaar iets anders te laten ontdekken, maar uiteindelijk wilden we allebei toch niet veranderen. Dat is prima! We hebben het ten minste geprobeerd en uiteindelijk kwamen we erachter dat het niet bij ons paste.

Keri Hilson ft. Akon - Change me





Why would you wanna change me arrange me, is that what you call love?
Maybe you need somebody different, somebody who fits you like a glove
but don't change everything that you love about me

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook altijd zo verschrikkelijk om te zien dat sommige mensen hun partner ook helemaal qua uiterlijk proberen te veranderen. Bah, ik zou er niet om staan te springen in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk, het is ook geen doen... het is alleen verdomd moeilijk om het te laten :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eén van de redenen dat het misging in mijn vorige relatie, we wilden elkaar veranderen. Nu heb ik sinds kort weer een relatie, en hem zou ik niet eens wíllen veranderen, hij is goed zoals hij is en gelukkig vindt hij dat van mij ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens! Al vind ik dat bijvoorbeeld het vragen of iemand een keer gel in zn haar wil doen wel wat anders is dan van iemand vragen of ie voortaan alleen nog klassieke muziek wil luisteren (bijvoorbeeld)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Daantje, vragen mag altijd natuurlijk, maar je kunt het niet gaan eisen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.