maandag 16 januari 2012

Vegan bodybuilding



Toevallig vond ik laatst dit filmpje op youtube over een 72-jarige bodybuilder. Nou is dit an sich al opmerkelijk genoeg, maar deze man is ook nog eens veganist! Hij eet dus alleen maar bonen, groente, fruit en granen. Goed, dacht ik, dat zal wel een uitzondering zijn. Niets bleek minder zijn! Ik begon te zoeken naar veganistische atleten en ik vond er echt tientallen. (Klik hier voor een lijst van bekende veganisten.)
Bron
Hoewel ik dacht dat ik redelijk wat af wist van het veganisme, had ik nog steeds het vooroordeel dat veganisten alleen maar van die 'geitenwollensokken' types waren, met stro-achtig haar en geen spiermassa. Dit was ook de reden dat ik niet over wilde stappen op een volledig veganistisch dieet, omdat ik bang was dat ik geen spieren meer zou kunnen kweken. De meeste eiwitten komen namelijk uit dierlijke voeding en tsja, die krijg je dus niet binnen als veganist.
Gelukkig bleken mijn vooroordelen totaal niet waar! Op een veganistisch dieet kun je prima spieren opbouwen. Natuurlijk moet je op je voeding letten, maar dat moet je sowieso als je spieren wilt kweken.


Daarnaast ben ik echt heilig overtuigd dat een veganistisch dieet veel beter voor je is. Ik voel me er in ieder geval veel beter door. Ik schat dat ik ongeveer voor 80-90% veganistisch eet. Ik eet bijna geen melkproducten omdat ik hier erg verkouden van wordt. Ik merk gewoon dat ik als ik teveel dierlijke producten eet, ik me dan gewoon minder lekker in mijn vel voel. Mijn energie daalt en ik wordt opgeblazen. Genoeg redenen dus om volledig vegan te gaan! Hoewel dit best moeilijk zal zijn, ga ik toch mijn best doen om dit te bereiken. Ik ga niet in één keer de stap zetten vegan te eten, ik ga hier langzaam naartoe groeien. Ik weet namelijk nog lang niet alles over veganisme en een goede voorbereiding is het halve werk.


Dus: weet iemand nog interessante boeken die ik absoluut moet lezen als voorbereiding?

6 opmerkingen:

  1. Wow, superinteressant! Die man ziet er echt ontzettend jong uit zeg. Ik eet vegetarisch en af en toe veganistisch (ik let er niet zo op, het is meer dat ik tijdens het eten ineens denk: "hé, dit is helemaal veganistisch!"), maar ik ben er wel geïnteresseerd in het vaker veganistisch eten. Ik denk niet dat ik die stap zou kunnen maken om helemaal over te gaan, maar echt heel goed dat jij dat wel gaat proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben weer gefaald met het veganistisch eten. Ik denk dat ik op de percentage zit net als jij. Ik drink ook geen melk en ik eet sojaboter. Maar ik koop voor de kids vleesvervangers en daar zit scharreleiwit in en ja ik eet mee, want om ook nog eens apart te koken voor mezelf nop. Maar weet je wat ik me heb voorgenomen om geen etiket meer op mezelf te plakken. Het is inderdaad een groeiproces en recepten verzamelen...van alles uitproberen. Je make up stash aanpakken dat niets meer van dierlijke afkomst is...kleding noem maar op. Het werd mij even te veel...dus ik niet meer boem omschakelen. Ik laat het rustig in me kruipen. En tja ik eet al grotendeels vegan en ben daar trots op. Als je het er langzaam in groeit dan merk je het niet eens. Weet je hoe vaak ik sta te kijken...owh ik deed dat en het is me niet eens opgevallen.

    Ik heb wel een boek voor je die ik zelf heel interessant vind. Het is een boek over de raw vegan diet, maar het boek bevat zoveel belangrijke informatie dat ik het een ieder aan raad. Dit boek heeft mij de push gegeven om zoveel mogelijk raw te combineren met mijn dagelijkse voeding. Vandaar ik dagelijks mijn groente en fruit sapje drink van de sapcentrifuge. Raw is echt super gezond. Alleen ik kan niet raw eten met het avond eten...dat moet lekker warm zijn. You know me...ben een zeurpietje...lol.

    Boek: Becoming raw The Essential guide to raw vegan diets.

    Is wel in het engels. Heel informatief boek. Aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks voor de goede tips. Ik heb er inderdaad al overna zitten denken: moet ik per se 100% vegan gaan? Dat is namelijk wel wat ik het liefste zou willen, maar ik denk dat het dan heel moeilijk voor mezelf zou worden. Ik wil gewoon graag wat meer vegan recepten gaan eten en melk zo min mogelijk vermijden (want daar reageer ik slecht op). De focus ligt voor mij toch vooral op mijn gezondheid (ook wel op de dieren, natuurlijk), dus ik vind het dan ook belangrijker dat ik gezond en afwisselend kan eten dan dat het per se 100% vegan is. Ik ga dat boek zeker even zoeken in de bieb (en anders zelf aanschaffen!)

      Verwijderen
  3. Ik ben absoluut pro vegan, ik ben dan zelf ook een kritische vegetariër. Ook al heb ik moeite met mensen die zich enkel vegetarisch noemen omdat ze het leed ontkennen die de melk, kaas en eieren -industrie teweeg brengt. Ik consumeer dan zelf ook strikt geen melk/kaas om die reden en daarnaast omdat het gewoonweg ongezond is.
    Echter zitten er in eieren wel veel voedingsmiddelen welke prima te verteren zijn door onze spijsvertering. Gelukkig krijg ik dan ook via een collega op het werk van haar eigen (vrije uitloop) kippetjes eieren met liefde! Mocht ik dit geluk niet hebben gehad had ik zelf 2 kippen genomen om mij van eieren te voorzien.
    Daarnaast maak ik nog de uitzondering op honing gezien dit vele geneeskrachtige en ontsmettende werking heeft en spijsvertering enzymen en mineralen bevat. Ik kies dan wel voor de biologische versie (koudgeslingerd anders bevat het enkel suikers) zodat ik zeker weet dat de bijtjes een goed bijenleven gehad hebben.
    Dus wees kritisch naar elk dieet en kies de weg die je het beste bekomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je nuttige reactie!
      Je hebt me aan het denken gezet.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.