maandag 20 februari 2012

Alles draait om geld

Soms vraag ik me echt af wat we nu moeten met de huidige maatschappij. Alles draait alleen nog maar om geld en mensen denken zelf niet meer na. Bedrijven doen alles om zoveel mogelijk geld te verdienen, zelf als dat ten koste gaat van de gezondheid.

Bron
De voedselindustrie geeft niet om jou gezondheid, ze willen alleen maar geld verdienen. Voedsel wordt volgestopt met E-nummers zodat het langer goed blijft. Deze E-nummers zijn wel goedgekeurd door de EU, maar dat betekent niet dat ze 100% veilig zijn. Er zijn bijvoorbeeld een aantal E-nummers in bepaalde landen verboden omdat ze niet veilig genoeg zouden zijn. Er zijn dan ook genoeg mensen die beweren dat E-nummers schadelijk zijn voor de gezondheid. Natuurlijk roepen de producenten dat daar absoluut geen sprake van is. Hun producten zijn helemaal veilig! Als ze zouden toegeven dat in hun producten (mogelijke) kankerverwekkende stoffen zitten, kunnen ze hun miljoenenwinst wel vergeten.
Er zijn genoeg mensen die het niets uitmaakt. Ze willen niet horen wat er aan de hand kan zijn. Ik vind het zorgwekkend dat mensen niet willen weten wat er in hun eten zit. Ik heb een tijdje geleden een boekje gekregen waarin de gevolgen van E-nummers beschrijven staan (fantastisch boekje trouwens! Ik zal er binnenkort wat over schrijven) waarop mijn zus reageerde 'dat ik dan niets meer kon eten'. Het vergt wat aanpassingsvermogen, maar het is prima mogelijk om te eten zonder E-nummers. Daarnaast: wat heb je liever? Dat je nu goed voor je lichaam zorgt en lang en gezond leeft, of dat je over vijftig jaar een ongezond lichaam hebt omdat alle E-nummers toch niet zo veilig blijken? Ik wil niet beweren dat de garantie heb dat ik lang en gezond zal leven, maar ik probeer wel te doen wat ik kan. Misschien blijkt dat over 50 jaar E-nummers helemaal niet schadelijk waren, maar toch voel ik me er op dit moment beter bij om de E-nummers nu zo min mogelijk te consumeren.

Bron

De cosmetica industrie kan er trouwens ook wat van. Cosmetica wordt vaak volgestopt met zeer goedkope stoffen zoals Sodium Lauryl Sulfate (SLS). SLS wordt toegevoegd aan shampoos en douchel om het te laten schuimen. SLS is erg agressief en kan de hoofdhuid irriteren (meer redenen om SLS te vermijden kun je hier lezen). Daarnaast is het eigenlijk en overbodig ingrediënt. Door het schuim krijg je een 'schoon' gevoel, maar zonder dit schuim zou je haar ook prima schoon worden. Op zich is dit nog niet zo erg, maar SLS droogt je hoofdhuid enorm uit en haalt alle natuurlijke oliën weg. Doordat het zo'n klein molecuul is kan het in je lichaam worden opgenomen. Je kunt het dus nooit helemaal uit je haar spoelen, want er blijft altijd een beetje achter in je lichaam.
Dit is slechts één voorbeeld van de talloze schadelijk ingrediënten die aan cosmetica worden toegevoegd. Andere voorbeelden zijn formaldehyde (een stof die ook aanwezig is sigarettenrook en uitlaatgassen, ethyl acetate en parabenen. Waarom blijft de cosmetica industrie deze ingrediënten toch toevoegen aan haar producten? Simpelweg omdat het goedkope ingrediënten zijn én omdat mensen er niet tegen protesteren. Veel mensen weten niet eens wat ze allemaal op hun smeren. Als er meer protest zou komen, zouden cosmetica producenten gedwongen worden hun ingrediëntenlijst aan te passen.


De grootste reden dat voedsel- en cosmetica producenten nog steeds schadelijke aan hun producten toe mogen voegen is omdat de mensen niet protesteren. De producenten houden hun consumenten onwetend en de meeste consumenten vinden het wel prima. Ze betalen liever 1 euro voor een shampoo die hun hoofdhuid uitdroogt en schadelijke stoffen achterlaat in het lichaam dan 10 euro voor een onschadelijk shampoo met 100% natuurlijke ingrediënten. (Denk nou niet gelijk dat duurder beter betekent. Ook dure merken voegen soms SLS toe aan hun producten.)

Mijn tip: trek een keer een middagje uit om wat meer te lezen over de effecten van bepaalde ingrediënten in cosmetica en voeding. Je zult er waarschijnlijk niet zo heel vrolijk van worden, maar uiteindelijk is het wel goed om te weten wat je in je lichaam stopt. Educate yourself!

12 opmerkingen:

  1. Ik heb er zelf eigenlijk ook niet zo over nagedacht! Make-up soms wel. Maar shampoos totaal niet. Maar het is wel een goeie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *like*! Ben het helemaal met je eens. Ik heb vaak het idee dat ik tegen een muur sta te praten als ik uit leg waarom ik bepaalde dingen niet eet, of waarom ik bijvoorbeeld geen synthetische cosmetica op mijn huid smeer. Veel mensen denken liever niet na en geloven de reclames op tv en 'mainstream' websites, in plaats van zelf op onderzoek te gaan. Ik kan het alleen maar aanraden om af en toe eens een boek te lezen over voeding bijvoorbeeld, of om de ingrediëntenlijst van je make-up uit te pluizen, je zult je verbazen over wat te tegen zult komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Dan denken ze dat het geen kwaad kan 'omdat iedereen het doet'. 50 jaar geleden wisten ze ook nog niet dat roken slecht was!

      Verwijderen
  3. Toevallig heb ik net Radar gekeken waar ze het ook over E nummers hadden. Blijkbaar zijn er heel veel die niet meer door de keuring zouden komen als het opnieuw zou gebeuren, maar ja, hoeveel producten kunnen er dan niet meer verkocht worden? Dus dat doen ze niet. Een kant en klare maaltijd 'boerenkool met worst' bevat alweer 12 E nummers en nog kleurstof ook, lekker 'gezond' maaltje ja.
    Wat make-up en verzorging ben ik nu alles aan het opmaken voor zover het gaat (en weggeven) wat niet natuurlijk is en als er iets op is vervang ik het gelijk door natuurlijke producten. Natuurlijk een stuk duurder dan de fles shampoo van 500 ml voor 1 euro bij de supermarkt, maar ik wil die troep niet in m'n lichaam!
    Wat eten probeer ik zo gezond mogelijk te eten (heb een abonnement bij Bio aan Huis), maar alle E nummers vermijden is wel heel erg lastig ben ik bang. Maar goed, zolang je zoveel mogelijk vers maakt en natuurlijke tussendoortjes eet zoals ik zoveel mogelijk probeer te doen scheelt het al een hele hoop natuurlijk!
    Vlees en vis eet ik ook niet meer. Buiten dat ik er gewoon tegen ben hoe er met dieren omgegaan wordt (wat natuurlijk hoe dan ook een geldkwestie is), wil ik al die troep als antibiotica e.d. ook niet in mijn lichaam hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het is wel duurder, maar uiteindelijk is het gewoon een investering in je gezondheid.

      Over vlees en vis ben ik het inderdaad helemaal met je eens. De vleesindustrie is gruwelijk, maar daarnaast zit er ook zoveel troep in! Ik ben er een boek over aan het lezen en ik zal er snel een uitgebreid stuk aan wijden!

      Verwijderen
    2. Ja dat boek he *kijkt tamelijk verliefd* ;)

      Verwijderen
  4. Goed zeg dat je hier een blog overplaatst. over de e-numemrs was ik op de hoogte. Ik heb daar een boekje over. Ik gebruik alleen dingen die niet op dieren getest zijn en ben vegatariër. Maar ik ga het zeker eens uitpluizen. bedankt voor de eye openener!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb daar inderdaad ook heel veel informatie over opgezocht. Er is ook een boekje met alle E-nummers op een rijtje en dan erbij of het rood (heel erg slecht), oranje (niet ideaal) of groen (veilig) is, bedoel je dat boekje? Het lijkt me namelijk wel goed om aan te schaffen.
    Gelukkig eet ik al veel en veel beter dan eerst en ik gebruik heel weinig cosmetische producten.
    Ik vind deze blogposts van je overigens leuk en fijn om te lezen :)

    Trouwens, ik denk niet dat het in de maatschappij alleen maar om geld draait. Bedrijven zijn daar wel heel erg mee bezig, maar ik zie om me heen steeds meer mensen zoals jij, mensen die op zoek gaan naar goede alternatieven en het niet meer pikken dat er rotzooi in onze producten worden gestopt. Het lijkt ook wel alsof mensen steeds meer bezig zijn met hun leven zin te geven dan veel geld te verdienen. Maar ja, het kan ook zijn dat ik gewoon de goede mensen ken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat boekje bedoel ik. Heel handig boekje :) (maar het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je eigenlijk beter geen enkel E-nummer binnen kan krijgen).

      Bedankt! Ik ben zeker van plan meer van dit soort post te schrijven.

      Op dit moment denk ik wel dat het (voor heel veel bedrijven) alleen maar om geld draait. Natuurlijk zijn er bedrijven die niet alleen op geld uit zijn. Ik vind het ook alleen maar heel erg goed dat er mensen zijn die er wél mee bezig zijn om de wereld wat te verbeteren, maar dat is toch nog steeds een enorme minderheid. Het ljkt wel alsof het de rest allemaal niet zo veel kan schelen (en waarschijnlijk ken ik ook niet de goede mensen).

      Verwijderen
  6. Erg goed stukje! Ik vind het wel een lastig onderwerp. Koken met pakjes is lekker makkelijk en mijn moeder kan door haar ziekte niet altijd uitgebreid koken / lang in de keuken staan. Als ik dat nou zelf kon, dan nam ik het met liefde van haar over, maar helaas. Juist voor ons zieke meisjes (zo noemen we onszelf wel eens gekscherend) zouden veel baat hebben bij gezonde voeding. En dan nog het puntje van financiën. Zolang ik bij mijn ouders woon, bepalen zij wat ze kopen. En hoe graag ik ook op mezelf wil, misschien moet ik nog jaren geduld hebben. Als ik dan eindelijk op mezelf woon heb ik weinig te besteden, want de Wajong is geen vetpot. Het zal vast allemaal wel mogelijk zijn, het is alleen bijzonder moeilijk... Maar ik heb de sterke intentie om stappen te zetten waar ik kan. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. boekje met alle e-nummers:
    http://www.bouillonmagazine.nl/estoffen.php

    applicatie voor iPhone en iPad: http://www.bouillonmagazine.nl/iphone-app/

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.