zondag 26 februari 2012

Angst als drijfveer

In het artikel van gisteren schreef ik dat je geen dingen moet doen vanuit angst. Dit klinkt simpel, maar het kan soms moeilijk zijn om te herkennen dat je angst gebruikt als drijfveer. Daarom volgen nu een paar voorbeelden waarin angst (waarschijnlijk) de drijfveer is:

- Als je iets uitsluitend doet voor iemand anders. Je bent bang dat je anders geen goedkeuring krijgt van diegene, dus je probeert diegene tevreden te houden door iets te doen wat je zelf eigenlijk niet wilt. Je gaat hoge hakken dragen omdat je vriend dat mooi vindt of je gaat extra hard je best doen om goede cijfers te halen zodat je ouders trots op je kunnen zijn

- Als het beter is dan niets. Je wilt niet alleen zijn, dus blijf je maar bij een partner die je niet gelukkig maakt. Door vast te houden aan situaties die je niet gelukkig maken, is er geen plaats voor nieuwe situaties die je mogelijk wél gelukkig maken. Toch is het zo beangstigend om alleen te zijn dat je liever bij iemand blijft die niet goed genoeg voor jou is.

- Als je iemand niet wilt kwetsen. Natuurlijk is het niet leuk om mensen te kwetsen, maar vaak waarderen mensen meer als je eerlijk tegen ze bent (ook al is de waarheid hard) dan als je tegen ze liegt om ze tevreden te houden.

- Als je niet weet hoe je het anders kan doen. Je blijft een bepaald patroon in stand houden omdat je niet weet hoe je het anders kan doen, terwijl het je eigenlijk niet gelukkig maakt*. Het is niet altijd nodig om te weten hoe je iets anders moet dan, als je maar weet dat je het anders moet doen.

- Als je niet zonder kan. Er zijn maar weinig dingen waar je echt niet zonder kan (eten en drinken bijvoorbeeld), maar de meeste dingen zijn prima vervangbaar. Vasthouden aan een patroon of persoon omdat je denkt dat je er niet zonder kan zal je niet gelukkig maken.

Bron
*en zelfs als het je wel gelukkig maakt, kan het heel goed zijn om af en toe even je dagelijkse sleur te doorbreken.

Maar wat kun je doen als je ontdekt heb dat je angst als drijfveer gebruikt? De belangrijkste stap is het erkennen van je angst. Daarna kun je proberen te ontdekken waar die angst vandaan komt. Waar ben je het meest bang voor? Wat gebeurt er als je angst uit komt? Probeer je angst te voelen en waarschijnlijk word je daar al minder bang van. Vaak is het de angst voor het bang zijn die het ergst is. Als dat niet werkt, moet je soms gewoon over je angst heen stappen. Niet nadenken, maar gewoon doen!

4 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een goed stuk. Vooral die 'als het beter is dan niets' is één waar ik nog niet eerder over gedacht had, inderdaad moeilijk te herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met je eens!!
    Zo mooi geschreven en toch ook wel weer herkenbaar!!
    Je moet eigenlijk je eigen angsten overwinnen.. (het nadeel dan is wel dat je weer opnieuw moet beginnen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt helemaal! Ik herken situaties hoe ik dat ook eerst had. Zoals de eerste, en tweede eigenlijk allemaal wel een keer. Ben nu wel wat beter in geworden om gewoon mijn eigen ding te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. boekje met alle e-nummers: http://www.bouillonmagazine.nl/estoffen.php

    applicatie voor iPhone en iPad: http://www.bouillonmagazine.nl/iphone-app/

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.