dinsdag 14 februari 2012

Gastblog: de kracht van gedachten

Een hele tijd geleden ben ik gevraagd om een gastblog te schrijven voor een bepaalde weblog. Dat had ik braaf gedaan en opgestuurd, maar daarna heb ik er nooit meer wat over gehoord. 
Daarom plaats ik het maar hier! Een gastblog op mijn eigen blog, haha.

Heb je wel eens iets gedaan wat niet lukte? Grote kans dat het antwoord op deze vraag 'ja' is. Weet je ook hoe dat kwam? Omdat je het niet echt wilde? Omdat je dacht dat je het niet kon? Omdat je het  eigenlijk niet leuk vond? Waarom bereiken sommige mensen wel hun doelen en anderen niet?

Als jij gelooft dat je iets niet kan, lukt het je ook niet. Als je de marathon wilt lopen, maar je denkt alleen maar dat je het niet kan, zal het je niet lukken. Als je wilt afvallen, maar diep in je hart weet je toch dat het te moeilijk voor je is, zal het je inderdaad niet lukken. Zelfs al zeg je tegen andere mensen dat je het wel kan, als je het diep van binnen zelf niet gelooft lukt het gewoon niet.

Zolang iets niet lukt om te veranderen, zal je huidige gedrag nog een voordeel hebben. Je wilt meer sporten, maar je vind het eng om naar de sportschool te gaan omdat je bang bent voor reacties van anderen. Je kiest de makkelijke weg door niet te veranderen.

Onze hersenen doen er alles aan om te zorgen dat onze gedachten waarheid worden. Alles wat je voedt, groeit. Hersenen zijn eigenlijk net een klein kind dat altijd gelijk wil hebben. Hoe hard je ook werkt, als je niet in jezelf gelooft zal het niet lukken. Als je negatief denkt, gaat alles minder goed.

Maar: als je dus wel in jezelf gelooft, kun je alles bereiken. Wanneer je gelooft dat je iets kan, lukt dat ook. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is de bedoeling dat je je negatieve gedachten gaat verplaatsen door positieve om je doel te bereiken. Negatief denken wordt heel makkelijk een gewoonte. Gewoontes zijn moeilijk te verbreken, maar toch is het mogelijk! Hoe? Door jezelf te 'herprogrammeren'. Dit kun je doen door middel van affirmaties. Affirmaties zijn kleine, krachtige, positieve zinnetjes die je manier van denken kunnen veranderen. Een goede affirmatie om mee te beginnen is: ik kan alles bereiken wat ik wil.

Probeer de affirmaties zo vaak mogelijk te herhalen. Driehonderd keer per dag als dat mogelijk is. Ja, dat is lijkt heel erg veel, maar hoe vaak heb je je zelf wel niet wijsgemaakt dat je een niets nut bent? Hoe vaak pieker je over hetzelfde probleem? Het heeft even oefening nodig om je affirmaties te gaan geloven. Het maakt niet uit als je je affirmaties in het begin nog niet gelooft, dat komt pas later. Pas als je ze vaak genoeg hebt herhaald. Je kunt elke affirmatie bedenken die je wilt. Zorg wel dat het in de tegenwoordige tijd staat (alleen in de tegenwoordige tijd kun je iets veranderen. Als je een affirmatie in de toekomst zet, zul je dit dus nooit bereiken).


3 opmerkingen:

  1. Zo ongelofelijk waar! Erg goed en mooi geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik het mee eens :) Het is ook gewoon veel leuker om positief te denken, daar word ik in ieder geval vrolijker van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Affirmaties zijn leuk en aardig, maar wat zijn nou 300 gedachten op de dagelijkse 60.000? Wat ik zeggen wil: je kunt veel beter goed letten op wat je denkt en negatieve gedachten direct ombuigen (en herhalen als het even kan). Misschien werkt het bij mij gewoon stroef, maar ik weet dat affirmaties mij bij lange na niet genoeg helpen. Ook wel weer goed om te weten, want nu kan ik mijn eigen manier vinden om gedachten te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.