vrijdag 10 februari 2012

Twijfel is goed

Als toevoeging op mijn vorige stukje wil ik een stukje citeren uit het boek Wijze mannen van Susan Smit.

Het vermogen te twijfelen is misschien wel het grootste talent (..), besefte ik. Dit vermogen wordt doorgaans ondergewaardeerd in onze maatschappij. Zeker en stellig zijn, consequent dezelfde dingen vinden en doen, wordt meestal sterk en betrouwbaar gevonden. Twijfelen daarentegen zou voor slapjanussen en draaikonten zijn.
En dat terwijl twijfel het begin van alle kennis is. Wie niet durft te twijfelen, al te snel een waarheid denkt te kennen en daarover een oordeel klaar heeft, doet zichzelf een blinddoek voor. Daarna ziet die persoon de bewijzen voor het tegendeel niet meer en loopt hij kans om (..) een tunnelvisie te ontwikkelen. Twijfel is beide kanten van de medaille zien, de keuze uitstellen, een open vizier houden zodat alle informatie bij je binnenkomt en je alle mogelijkheden blijft accepteren. Alleen door te twijfelen komen we tot de waarheid en de beste oplossing.

Dit is dus precies wat ik bedoel en ik denk dat Susan Smit er beter in slaagt dit over te brengen dan ik in mijn vorige post. De rest van het boek is trouwens de moeite waard om te lezen. Het staat vol met prachtige interviews met wijze mannen over de hele wereld. Hoewel ik toch echt redelijk feministisch ingesteld ben (en ik dus liever het boek Wijze vrouwen (die heeft Susan Smit ook geschreven) wilde lezen), ben ik toch blij dat ik dit boek heb gelezen*. Het heeft me nieuwe inzichten over mannen en over mezelf gegeven. Het is een heerlijk boek, wat wegleest als een tijdschrift.

*Wijze vrouwen was uitgeleend in de bieb, Wijze mannen niet. Bij gebrek aan beter besloot ik dus maar Wijze mannen mee te nemen.

Bron

8 opmerkingen:

  1. bedank voor je reactie op onze blog. Geen probleem hoor als je dezelfde achtergrond hebt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat twijfel goed is, zolang je ook de moed hebt om uiteindelijk de knoop door te hakken. Geïnformeerd kiezen dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje! Meestal vind ik het maar vervelend als ik weer eens erg aan het twijfelen ben, maar de volgende keer zal ik hier aan denken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twijflen is inderdaad wel goed. Wel erg vervelend overigens als je zelf twijfelt, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En je twijfelt er niet aan of twijfelen goed is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk wel, maar uiteindelijk kom ik meestal tot de conclusie dat twijfel erg nuttig kan zijn.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.