zaterdag 4 februari 2012

Voedingswaarde bestaat niet alleen uit calorieën

Als je op dieet gaat, zul je waarschijnlijk calorieën gaan tellen. Nu is het letten op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt een goede manier om te zorgen dat je niet te veel eet, maar het zegt niets over hoe gezond je eetpatroon is. Het aantal calorieën dat je binnenkrijgt vertelt je alleen hoeveel energie je binnenkrijgt, maar niet waar je die energie vandaan hebt. Ook zegt het niets over de vitaminen, mineralen en vezels die in het product zitten

Laten we even een simpel voorbeeldje nemen. Stel, je eet één sultana naturel (en dan bedoel ik één koekje, niet het hele pakje). Na het eten van dat ene koekje heb je 56 kcal binnen. Als je in plaats van dit sultana koekje een handje walnoten neemt, heb je 101 kcal binnen. Zowel het koekje als het handje walnoten zijn 15 gram. De hoeveelheid calorieën in walnoten is dus bijna het dubbele. De strenge dieeter zal nu misschien schrikken en nooit maar walnoten eten, maar dat lijkt me dus geen slim plan. Die 15 gram walnoten bevatten namelijk ruim het dubbele aan vezels (en dat is goed voor de stoelgang!), het dubbele aan eiwitten (goed voor de opbouw van spieren) en ontzettend veel onverzadigde vetten (en dat is goed voor je haar en huid). En terwijl er in sultana vooral veel suiker en onduidelijke E-nummers zitten, bevatten walnoten wel degelijk ook nog vitaminen en mineralen* (zoals vitamina B1, B2 en B7 en de mineralen calcium, fosfor, magnesium en zink bron). Vitaminen en mineralen zijn essentieel voor een gezond lichaam en het is erg belangrijk om hier genoeg van binnen te krijgen.
Bron
 Als je het mij vraagt, kun je dus beter een handje walnoten nemen dan een sultana koekje (uit deze gezonde tussendoortjestest van de consumenten scoort sultana bosvruchten ronduit laag). Nu moet je natuurlijk niet alleen nog maar walnoten gaan eten, moderatie en afwisseling is het sleutelwoord. Er is niets mis met af en toe een sultana eten, maar denk niet dat je gezonder bezig bent omdat het weinig calorieën bevat.

* Ik heb mijn best gedaan om uit te vinden of en welke mineralen en vitaminen er in sultana zitten, maar tot zover heb ik daar niets over kunnen vinden. Er zullen best wat vitaminen en mineralen inzitten, maar ik denk dat dit bijna te verwaarlozen is.

5 opmerkingen:

  1. Ik denk altijd dat als je wil afvallen je veel moet bewegen en je je voedingspatroon enz moet veranderen. Of te wel gewoon gezond en goed eten..

    Dan lukt het voor een groot deel dnek ik wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel!
    Ik geloof dat hoe puurder het eten is (dus hoe minder het bewerkt is) hoe gezonder en minder dikmakend het is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar geloof ik dus ook in! Nouja, het kan nog wel dikmakend zijn, maar ik denk dat je van onbewerkt voedsel minder snel de neiging hebt teveel te eten.

      Verwijderen
  3. je hebt helemaal gelijk! guy droog die had voor beautylab een stukje geschreven en dat was zo leuk dat ik zijn blog ben gaan lezen! hij schrijft ook over scenarios waarbij mensen evenveel calorieen binnen krijgen maar andere producten waardoor de ene afvalt en de andere aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit klopt wel! Die minder calorieën hoeft niks uit te maken. Alles gaat om afwisseling van eten, drinken, sport enz. Dit alles hoeft nog niet eens om af te vallen, maar gewoon om gezond te leven

    http://marchingonthebeat.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.