zaterdag 25 februari 2012

Wat zijn jouw beweegredenen?

Sinds een paar dagen kom ik er achter dat het veel belangrijker is waarom je iets doet dan wat je precies doet. Als je de juiste beweegredenen hebt zal het veel makkelijker gaan om iets te bereiken dan als je dat niet hebt.Grofweg zijn er twee redenen waarom je iets kan doen: vanuit liefde of vanuit angst.
Mijn ervaring is dat dingen die je doet vanuit angst niet werken, terwijl dingen die je doet vanuit liefde juist wel werken.

Ik heb al 6 jaar hetzelfde doel: ik wil een strakke buik hebben.
De eerste 5 jaar wilde ik dit doel bereiken omdat ik dan dacht dat mensen me aardiger zouden vinden met een platte buik. Ik was enorm bang dat mensen me minder leuk zouden vinden als ik geen strakke buik had. Om dit bereiken at ik zo min mogelijk, probeerde ik zo veel mogelijk te stoppen en begon ik mijn lichaam te haten. Ik dacht dat als ik maar vaak genoeg mijn haat over mijn buikvetjes zou uitspreken, het vanzelf zou verdwijnen. Het mislukte. Ik viel af, ik kwam aan en ik was vooral heel ongelukkig.

Vorig jaar ontdekte ik fitness. Ik leerde over gezonde voeding en ik merkte dat voeding niet je vijand maar je vriend is. Langzaam begon ik van mijn lichaam te houden. Ik wil nog steeds een strakke buik hebben, maar niet omdat ik bang ben dat mensen me anders niet leuk vinden. Mensen moeten mij leuk vinden om wie ik ben, niet om hoe ik eruit zie. Ik wil een strakke buik omdat het betekent dat ik goed voor mezelf zorg. Ik hou zoveel van mijn eigen lichaam dat het onlogisch is om er niet goed voor te zorgen. Uit liefde voor mezelf sport ik en eet ik gezond en als resultaat daarvan krijg ik een strakke buik. Het allerleukste hiervan is dat het me vrijwel geen moeite kost. Ik doe wat ik leuk vind, ik voel me er goed bij en dat motiveert me alleen maar meer om door te blijven gaan. 


6 opmerkingen:

  1. Ben zo trots op je. Ik vind het ook heerlijk hoe ik nu leef. Soms kost het me nog wel moeite...met spanningen komt de lekkere trek omhoog, maar dat komt goed. xxx bar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikeltje. Ik denk dat veel dingen bij mensen mislukken omdat ze het om de verkeerde reden willen. Als je iets echt wilt omdat je bijvoorbeeld gezond wilt zijn lukt het, lukt het niet, wil je het niet echt of om de verkeerde reden.
    Ik heb tot nu toe in m'n leven nog nooit moeite gehad met de keuzes die ik maakte, gewoonweg omdat ik alles doe uit liefde voor m'n lichaam, mijn gezondheid is het allerbelangrijkste voor me, belangrijker dan dat duiveltje op mijn schouder...om TOCH die zak chips open te trekken of niet meer op te letten op wat ik eet, te te drinken, roken, wat dan ook. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat jij zegt! Het maakt niet uit wat je wilt doen, maar als je het wil om de verkeerde reden zal het je niet lukken!

      Verwijderen
  3. Goedzo. En goed dat je er zo over nadenkt.

    Intrinsieke motivatie heet dat wat je beschrijft. Het is veel belangrijk te weten waarom je iets doet. Leert jezelf meer te begrijpen en op een chillere manier met jezelf omgaan om daadwerkelijk je doelen te bahlen. Of ze nou op de lange of korte termijn zijn.

    Lekker bezig en veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is echt waar dat je iets moet doen om de juiste redenen. Ik merk ook dat, als ik mijn motivatie niet helder voor me heb, ik mijn doelen niet (goed) kan bereiken. Dus weten waarom is al heel wat ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.