donderdag 29 maart 2012

De keuze maken

Een paar dagen geleden had ik ineens een soort 'pling' moment, alsof me ineens iets heel erg duidelijk werd. Het zit namelijk zo: als je voor iets kiest, doe je dat omdat je iets belangrijker vind dan iets anders.

Zo vond ik het afgelopen weekend belangrijker om lekker op stap te gaan onder het genot van een paar alcoholische versnaperingen dan om de zondag daarna fris en fruitig te zijn. Zo vond ik belangrijker om die zak chips leeg te eten dan om niet misselijk te worden. Maar dat is niet erg. Het belangrijkste is dat je door hebt dat je zelf een keuze hebt om dat te doen. Ik heb dit niet gedaan 'omdat ik niet anders kon' maar omdat ik er zelf voor koos. Als de gevolgen van je acties je niet bevallen, is het enige wat je hoeft te doen je keuzes te veranderen. Jij bent diegene die verantwoordelijk is voor alles wat jij doet.

Het is dus maar net wat je belangrijker vindt. Wil je kiezen voor iets makkelijks, wat je eventjes goed laat voelen (en daarna weer precies hetzelfde - of misschien zelfs slechter - als daarvoor) of kies voor iets moeilijks wat je op de lange termijn meer oplevert? Dit betekent niet dat het slecht is om voor de 'makkelijke' weg* te kiezen, maar het betekent vooral dat je dan ook de consequenties van je daden zal moeten aangaan. Als jij er voor kiest om dingen te doen die je ongelukkig maken, moet je niet vreemd opkijken als je daar dan ook ongelukkig van wordt. Jíj bent diegene die verantwoordelijk is voor je eigen geluk! Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ik zeg dat het mógelijk is.

*Met de makkelijke weg bedoel ik dat je afwijkt van je principes omdat (je denkt dat) het in bepaalde gevallen te moeilijk vol te houden is, zoals te veel snoepen op een feestje (terwijl je eigenlijk geen suiker meer wil eten), te veel drinken omdat je vrienden blijven aandringen (terwijl je je had voorgenomen om het minder te doen), 'ja 'zeggen tegen dingen die je niet wilt (terwijl je je eigenlijk had voorgenomen om vaker 'nee' te zeggen).

3 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad heel belangrijk om bewust te zijn van jouw aandeel in de omstandigheden waar je je in bevindt. Je kunt mensen wel de schuld geven van bepaalde zaken, maar het is nu eenmaal zo dat je meestal zelf een keuze hebt gemaakt die minder goed is uitgepakt.
    Ik denk dat het ook belangrijk is om te bedenken dat het niet erg is als je een keer door een 'verkeerde' keuze ergens terecht bent gekomen waar je niet wilt zijn, dat het dan niet meteen slecht is. Het maakt iemand geen slechter mens, het was gewoon een minder goede keuze. Zolang je zelfwaarde maar niet eronder lijdt, dat is belangrijk, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het eens met Nicole (en met jou dus). Denk ook dat het belangrijk is niet te suggereren/denken dat je altijd van te voren kunt inzien of je ergens ongelukkig van wordt. Je kunt jezelf wel de vraag stellen, maar het zou oneerlijk zijn om te doen alsof je die altijd al kunt beantwoorden.

      Verwijderen
    2. Daar heb je inderdaad ook een punt. Je kunt niet alles vantevoren weten (en dat hoeft ook niet!)

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.