zondag 18 maart 2012

Leren van jezelf te houden

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets plaatste op mijn blog. Mijn tentamens en examens komen eraan, dus ik heb niet al te veel tijd om achter de computer te zitten. Toch vind ik het wel weer heel leuk om wat nieuws te typen, dus verwacht zeker weer meer nieuwe updates in de toekomst.In mijn vorige post vertelde ik dat de relatie met jezelf de belangrijkste is. Maar hoe bouw je die relatie dan goed op?
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: stop met kritiek hebben op jezelf. Als je moeite hebt met van jezelf te houden, zullen waarschijnlijk je alarmbellen gaan rinkelen. Zonder die kritiek op jezelf zul je lui worden en niets meer veranderen. Die kritiek heb jij nodig om te verbeteren. Je gelooft dat je echt die kritiek nodig hebt, want er is zoveel mis met jou.
Niet dus! Jij bent perfect en er is helemaal niets mis met jou. Dit is een hele moeilijke gedachte, maar zodra je dit hebt geaccepteerd zal alles makkelijker gaan. Als jij door hebt dat jij JIJ bent en dat je dáarom perfect bent. Je bent niet perfect omdat je dingen doet, zegt, koopt of maakt, je bent gewoon perfect. Jij bent jij, en omdat jij de enige bent die geschikt is om jou te zijn, ben jij daar dus ook gelijk het beste in. Het klinkt misschien een beetje vreemd allemaal en het zal waarschijnlijk ook wel een tijd duren voordat je dit kunt geloven, maar dat is het niet erg. Van jezelf houden is een proces wat heel veel tijd kan kosten en die tijd moet je jezelf gunnen. Het is iets wat je moet oefenen en oefenen, want uiteindelijk gaat het er vooral om dat je negatieve gedachtes over jezelf kan vervangen door positieve gedachtes.

Ik kan geen drie-weken stappen plan geven waarin staat wat je precies moet doen, omdat het iets heel persoonlijks is. Jij bent diegene die die negatieve gedachtes moet vervangen door positieve gedachtes, dat kan ik niet voor jou doen. Dingen die voor mij hebben gewerkt, kunnen voor jou niet werken. Daarom raad ik je aan om zoveel mogelijk kennis op te doen. Probeer te leren van zoveel mogelijk verschillende mensen, dan is de kans het grootst dat je een methode leert die bij je past.

Om te beginnen een aantal 'self love' artikels die voor mij goed hebben gewerkt:
Gala Darling - 100 ways you can start loving yourself right now
Harry Jekkers - Ik hou van mij
(liedje)
Women online - 10 stappen om van jezelf te houden

In dit artikel heb ik 20 tips geschreven die je helpen om meer van jezelf te houden.

En als laatste nog een paar dingen bij mij goed hebben gewerkt:
- Doe alsof je je eigen partner bent (en behandel jezelf zo). Het is misschien een rare tip (en je kunt het maar beter niet aan je familie vertellen), maar het werkt wel. Andere mensen behandelen we vaak beter dan onszelf. Diegene die we vaak het beste behandelen, is onze partner. Als jij jezelf dus behandelt alsof je verliefd bent op diegene, zul je jezelf vanzelf beter gaan behandelen.
Geef jezelf complimentjes als je er leuk ziet, koop een keer een kadootje voor jezelf en let op met kritiek. Zou jij ooit tegen je partner zeggen dat hij/zij er echt dik en lelijk uitziet vandaag? Waarom zou je dat dan wel tegen jezelf zeggen? Als je weer een keer last hebt van negatieve gedachtes, vraag je dan af wat je wilt wat jou partner tegen jou zou zeggen en zeg dat dan tegen jezelf.

- Zeg het hardop. Ga voor de spiegel staan en zeg hardop dat je van jezelf houdt. Ik hou van mezelf!* Blijf het net zo lang zeggen totdat je het meent. Ja, het is moeilijk, maar oefening baart kunst.


* Je kan natuurlijk ook iets anders zeggen wat minder direct is,  zoals ik ben helemaal goed genoeg zoals ik ben of ik ben mooi.

- Wees dankbaar! Natuurlijk gaat niet alles elke dag goed, maar waarom zou je daarop op focussen? Noem 's avonds in je bed alles op waar je dankbaar voor bent en wat goed ging. Belangrijk hierbij is dat je niet jezelf onderuit gaat halen. Dus als dankbaar bent dat je toch bent gaan sporten, zeg dan niet erbij 'maar eigenlijk had ik veel beter mijn best kunnen doen.' Nee! Je bent gaan sporten en dat is hartstikke goed. Ook al heb je maar één minuut gesport, je hebt het wel gedaan. Wees dus dankbaar met de ene minuut die je wél hebt gedaan en focus je niet op alle minuten die je nog meer had kunnen doen. Je kunt altijd meer doen en je zult er echt niet gelukkig van worden om daar op te blijven focussen.

En dan als laatste nog iets: er is niets mis met ambitie hebben of proberen om jezelf te verbeteren. Er is wel iets mis met constant kritiek op jezelf te hebben als je die verbeteringen niet waar kan maken. Doe je best en vergeet de rest!

8 opmerkingen:

  1. Die tip van jou over je eigen beste vriendin zijn gebruik ik inmiddels heel vaak! Al ben ik nog steeds veeeeeeeeeeeel strenger voor mezelf dan voor mijn beste vriendin. Maar wat je schrijft klopt: je kunt het beter niet aan je familie vertellen :p Ik gaf gisteren de tip aan een vriendinnetje, maar ze gooide hem meteen naast zich neer, zo van 'dat is geen optie'. Fijn stuk weer! Leuk dat je toch nog af en toe schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, of dat je oma vraagt of hoe het in de liefde is en dat je dan zegt dat je nu je eigen partner bent. Ik denk dat je dan een aantal vreemde blikken krijgt.

      Leuk dat je mijn tip gebruikt! :)

      Verwijderen
  2. Super goed artikel dit. En er zit zeker waarheid in. Jammer genoeg is het soms moeilijk, maar je moet gewoon volhouden en in jezelf geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en waar artikel. Ik heb zelfkritiek altijd gezien als een manier om mezelf te motiveren, maar dat blijkt helemaal niet te werken. Het werkt eerder averechts. Het is eigenlijk ook zo simpel: als je een ander wilt motiveren, moedig je die persoon ook aan. Waarom zou je jezelf dan anders behandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je moet jezelf motiveren door jezelf aan te moedigen, niet door jezelf onnodig te kritiseren.

      Verwijderen
  4. Hi lieve meis,

    Keek elke dag voor een update en vandaag was deze er in de vorm van een heel goed stukje schrijven en ik ben er zoooo blij mee.

    Op het moment dat ik het dus ECHT even heel erg nodig heb, lees ik van jou het antwoord op wat ik je bij je vorige artikel vroeg. Bedankt, ik kan er wat mee! Het zal oefenen en oefenen worden, maar dat is niet erg. Deze geheel nieuwe insteek gaat mij verder helpen en ik hoop dat dit bij meerderen het geval zal zijn.

    Maar snap ik zeg dat je druk bent en dat je hierdoor minder kunt posten. Wel echt fijn dat je nog af en toe schrijft. Velen lezen graag van je.

    Dees, veel succes met je tentamens en de rest waarmee je bezig bent. Plezier ook bij alles en tot de volgende keer.

    Veel liefs van Fem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi mop,

    Gisteren ben ik meteen aan de slag gegaan met je tips en ook ben ik over dit onderwerp gaan lezen op internet. De nieuwe manieren van benadering zijn anders en ik moet er aan wennen, maar wat ik je al schreef, oefening baart kunst. Ik merk nu al dat er veel meer ruimte vrijkomt en elk stukje winst is winst! Ik ga er weer voor.

    Dikke kus,

    Fem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel blij om te horen dat het de goede kant op gaat! Hou vol want t is het echt waard.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.