dinsdag 20 maart 2012

Meer met minder: eieren


Heb je de vorige Meer met minder ook gelezen?

Met één product kun je zoveel meer dan je denkt. In 'Meer met minder' laat ik zien dat je helemaal niet zoveel producten nodig hebt als je denkt. Dit keer: eieren.

Onder het ei wordt meestal het kippenei verstaan, maar er zijn natuurlijk nog veel meer diersoorten die eetbare eieren leggen. Misschien interessant voor een ander artikel, maar hier gaat het over het kippenei. Eieren worden veel verwerkt in gebak, koekjes, mayonaise en pasta en per jaar eten we verwerkt en puur gemiddeld 184 kippeneieren. Dat is ongeveer 1 ei per twee dagen.
Wist je trouwens dat je ook de schaal van het ei kunt eten volgens Wikipedia? Het lijkt me niet echt lekker, maar het schijnt vol met calcium te zitten. Een ander grappig feitje is dat in het eiwit van een ei minder eiwit zit dan in het eigeel.  De naam 'eiwit' heeft namelijk niets te maken met de voedingsstof eiwitten, maar verwijst slechts naar de witte kleur.

Genoeg gepraat over het ei zelf, wat kun je er nu mee?

Gezichtsmasker
Eieren zijn erg geschikt om een masker van te maken, met name voor een vette huid. Je kunt zowel van het eiwit als van een eigeel een masker maken. In het onderstaande filmpje is te zien hoe. Belangrijk is wel dat je het masker NIET afspoelt met warm water, want dan kan het ei gaan stollen en dan is het enorm moeilijk om eraf te krijgen. Koud of lauw water is wel geschikt om af te spoelen.

Tip voor de droge huid: voeg een lepeltje honing toe of mix het eiwit met een halve avocado. De laatste versie is vooral goed voor een droge huid die veel uitgedroogd wordt door koude lucht of warme verwarming.

Handmasker
Meng een theelepel honing, twee theelepels havermout en een eiwit tot een stevige pasta. Smeer dit op je handen en laat het 30 minuten intrekken. Spoel het daarna af met lauwwarm water (niet met warm water, zoals ik hierboven al vertelde).

Shampoo
Meng één ei met wat water (twee eieren voor lang haar) en klop het geheel op. Masseer het mengsel 5 tot 10 minuutjes in en spoel het daarna af met lauwwarm water. Het proteïne in ei zou heel erg goed zijn voor je haar.

Hartjes ei

Dit is een hartstikke leuke manier om je hardgekookt ei te eten. Nu is Valentijnsdag net geweest, maar hartjes eieren zijn ook prima geschikt op een saaie werkdag of bij de zondagmiddaglunch.
Klik hier voor de beschrijving hoe je zelf hartjes eieren kunt maken.


Bron


Wees creatief!
Eieren zijn (als je ze gekookt hebt) hartstikke geschikt om te beschilderen of om erop te tekenen. Vroeger als klein meisje beschilderde ik altijd de eieren met Pasen (zoals dit), maar op internet zijn ook een heleboel leuke eier-beschilderingen te vinden.

Als je gewoon je ei op wilt eten.. 
Maak dan een leuk creatief omeletje

Bron

Of pel je hardgekookte ei op een van deze twee manieren




Wat doe jij voor creatieve dingen met je eieren?

9 opmerkingen:

  1. Leuk dat je hierover blogt! Ik eet best vaak eieren, maar ik heb er nou nooit aan gedacht om het in bijvoorbeeld shampoo te verwerken! Grappig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Dees-sjees (haha, ja, ik eet weer normaal dus ik krijg weer praatjes),

    Ik lust graag een eitje! Op een lekkere volkoren boterham of bij spinazie a la creme of door een salade. Vind een uitsmijter ook heerlijk net als een omeletje met groenten erdoor. Er kan echt veel met eitjes. Ook in de vorm van chocola. Ik ga nu ik mezelf weer toesta om te eten ook echt snel weer iets van bovenstaande dingen nemen en ervan genieten en mezelf ermee voeden, want zeg nou eerlijk, dat heb ik nodig en dat mag en dat ben ik waard en daardoor ben ik lief voor mezelf en bewijs ik mezelf een dienst door gezond te worden waardoor ik IK kan zijn en worden en zooooo.

    Kus,

    Fem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk artikel!!
    Ik ga die ei-hartjes echt uitproberen! Super leuk voor een paas-brunch met het vriendje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marijke

    Hoi!

    Ik heb zojuist dit ei gemaakt (en op brood gegeten met wat kip en rauwkost, mmm) en het was goed gelukt. Het was wel even werk en een beetje een gedoe, maar dat is echt de moeite waard. Ziet er gewoon heel leuk uit en het ei lijkt er ook lekkerder van te worden haha.

    Echt een leuk idee van je om het eens voor je vriendje te gaan maken. Succes en een dikke kus verzekerd :-))! Plezier gewenst.

    Liefs,

    Fem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed van je! Fijn om te horen dat je weer wat meer eet :)

      Verwijderen
  5. Dank je Desi en ja, fijn he!

    Bij de stenen waarmee ik mijn huis (symbool voor mijn lichaam en geest ;-) ) nu letter- en figuurlijk wederopbouw, zitten mooie en sterke van jou! DANK!

    Hoe gaan de tentamens? Zet hem op. Ik duim voor je.

    XXX

    Fem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaah... wat leuk om te horen! Ik ben echt blij voor je.
      Mijn tentamens beginnen pas over drie weken, maar ik ben er nu al heel erg druk mee.
      xx

      Verwijderen
  6. Thanks meis! Wat lief en fijn dat je zo begaan met me bent. Dat werkt heel helpend. En oke, over 3 weken beginnen ze. Wat goed dat je nu al met de voorbereidingen ervoor bezig bent zeg. Goede voorbereidingen zijn het halve werk. Met die andere helft komt het jou kennende ook wel in orde, maar dat maakt de drukte omtrent het geheel natuurlijk niet minder. Ik kan me er het een en ander bij voorstellen.

    Succes ermee lieve Dees en ik wens je weer plezier met alles waarmee je bezig bent.

    Heb een heel goed weekend.

    Liefs,

    Fem

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.