woensdag 25 april 2012

Alles is aanwezig

De persoon die ik drie jaar geleden was, herken ik niet meer. De persoon die ik vorig jaar was, herken ik zelfs niet meer.
Toch ben ik niet zo anders. Ik bedoel, ik heb nog steeds hetzelfde lichaam, dezelfde naam, dezelfde familie en voor het grootste deel nog hetzelfde leven. Het belangrijkste wat veranderd is, is de manier waarop ik denk. Mijn gedachten over de wereld en mezelf zijn veranderd. En die gedachten, die waren er altijd. Het enige wat veranderd is, is dat ik heb besloten om andere gedachten te gaan geloven.
Mijn 'oude' gedachten zijn er nog steeds. Alles is er. Als ik zou willen, zou ik binnen no time weer terug kunnen naar mijn 'oude' zelf. Alles wat je nodig hebt zit in jezelf. Je kunt het niet ergens anders vandaan halen.
Verdriet, pijn, angst, maar ook geluk, blijdschap en dankbaarheid: het zit allemaal in jezelf.

Je kunt blijven proberen om je geluk uit dingen om je heen te halen, maar uiteindelijk is het iets wat je van binnenuit moet voelen. Hoe veel pijn je ook voelt, weet dat die vreugde ook ergens diep in jou zit. Andersom geldt het ook: als je vreugde voelt, weet dan dat die pijn ook aanwezig is. Dat betekent natuurlijk niet dat je die pijn hoeft te voelen. Het is een keuze die je maakt. Misschien niet altijd bewust, maar er is wel een keuze.

4 opmerkingen:

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.