donderdag 26 april 2012

Boek: Als hij maar gelukkig is

Het is alweer een hele tijd dat ik over boeken geschreven hebben. Toch wil ik jullie weer even wijzen op een boek wat mijn ogen echt heeft geopend, namelijk Als hij maar gelukkig is van Robin Norwood.

Ik heb het boek ongeveer een halfuur geleden uitgelezen, want ik kon echt niet wachten mijn ervaringen met jullie te delen. 

Waar gaat het over?
Als hij maar gelukkig is gaat over 'relatieverslaafde' vrouwen, die er alles om doen om hun partner gelukkig te maken. Relatieverslaafde vrouwen zijn vrouwen die op emotioneel onbereikbare mannen vallen. Dit zijn vaak mannen die zelf ook een verslaving hebben (zoals alcoholisme of een werkverslaving).
Relatieverslaafde vrouwen offeren zichzelf op en investeren teveel in hun relatie om hém maar gelukkig te maken. Ze denken dat als ze maar genoeg investeren in hun relatie, deze relatie hun helemaal gelukkig zal maken. Paradoxaal genoeg heeft dit gedrag vaak juist het tegenovergestelde effect. Deze vrouwen raken verstrikt in een relatie die hun niet gelukkig maakt.  Vaak gaat dit gepaard met veel ruzie, misbruik en/of geweld.

In Als hij maar gelukkig is wordt uitgelegd waarom deze vrouwen doen wat ze doen en - nog belangrijker - hoe deze vrouwen hier vanaf kunnen komen.

Mooie quotes
'Bijna niemand schrijft liefdesliedjes over een gezonde relatie. Ze gaan allemaal over angst en pijn, verlies en hartzeer. Dus dat noemen we liefde, en we weten niet wat we moeten doen als we iemand ontmoeten die niet maf is. We gaan ons wat rustiger voelen en zijn dan bang dat het geen liefde is, omdat we niet geobsedeerd zijn.'


'Naarmate we gezonder en evenwichter worden trekken we ook partners aan die gezonder en evenwichter zijn. Naarmate we minder vragen worden, zullen meer van onze behoeftes bevredigd worden. En zo maken we ruimte voor iemand die ons kan koesteren.'

Wel lezen:
-Als je ooit teleurgesteld bent in de liefde doordat je er te veel van verwachte.
-Als je constant het 'verkeerde' type mannen aantrekt.
-Als je te veel investeert in de liefde en daarvoor te weinig terugkrijgt.
-Als je steeds - tevergeefs - probeert je partner te veranderen.
-Als je er alles voor over hebt om je partner gelukkig maken, ook al gaat dat ten koste van jezelf.
-Als jezelf herkende in de artikelen over valkuilen (deze en deze)
-Als er dingen niet kloppen in je liefdesleven, maar je weet niet wat.

Niet lezen:
-Als je niet (meer) teleurgesteld wordt in de liefde.
-Als je een evenwichtige relatie hebt met jezelf en je partner.


Ken jij dit boek en wat vond je ervan?

2 opmerkingen:

  1. Thanks voor de tip! Deze ga ik even opschrijven =]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende het boek niet en ik ben ver van relatieverslaafd :P Maar het klinkt wel als een goed boek als je er behoefte aan hebt. Fijn dat het voor jou wat betekend heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.