zondag 8 april 2012

Comfort zone

Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn dat ik een aantal jaren geleden in een 'niet zo'n goede periode' zat. Ik was enorm negatief en eigenlijk zag ik mijn hele leven niet meer zitten. Gelukkig ben ik langzaam uit dat dal gekropen. Eind goed, al goed, toch?
Nou nee dus. Ik vind het zo raar om na die lange tijd dat ik me altijd rot vond, me ineens zo gelukkig te voelen. Ik ken dit helemaal niet. Hoewel ik het heerlijk vind om me sinds lange tijd weer zo goed te voelen, is het ook wel eng. Negativiteit is veilig voor mij (ook al maakt het mij alles behalve gelukkig). Ik kan prima positief denken als ik me negatief voel. Zolang de negatieve stemming maar overheerst is er niets aan de hand. Pas als de positiviteit de negativiteit overstijgt, wordt het eng. De laatste tijd gebeurt dit steeds meer en dat vind ik eerlijk gezegd zo enorm eng.
Ik kruip uit mijn comfort zone en dat is voor mij (en waarschijnlijk voor vele anderen) het engste wat je kan doen. Sowieso heb ik best veel angsten, maar vooral de angst om gelukkig te zijn is enorm groot. Dus op het moment dat ik me weer eens enorm gelukkig voel (en zeker als dat gevoel langer dan een paar dagen duurt), begin ik het voor mezelf te verpesten. Ik begin te zoeken naar dingen die mis zijn in mijn leven, zodat ik weer terug in mijn comfort zone kan kruipen. Daar ben ik - helaas - enorm goed in.

De angst om uit mijn comfort zone te komen, verstijft me. Ik blijf zo hangen in het verleden. Ik blijf mezelf net zo lang mindfucken (excuse my French) totdat ik terug verlang naar ongelukkige periodes. Ik verlang terug naar mijn ex die me niet gelukkig maakte, want dat is minder eng dan zelf het leven uit zoeken. Ik verlang terug naar depressiviteit, want dat is minder eng dan met volle teugen van het leven te genieten.

Ik vind het zo eng om dit te typen, maar ik doe het. Want ik weet dat dit goed voor me is. Mijn hart bonst in mijn keel. Ik vind het eng om toe te geven dat het niet altijd goed gaat, dat voelt als falen. Ik ben geen actrice, maar ik kan mensen goed voor de gek houden. Met name mezelf.

Onderstaande quote vind ik zo mooi, omdat het precies beschrijft hoe ik me voel.
Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness that most frightens us.
We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.
 uit: A Return To Love door Marianne Williamson

5 opmerkingen:

  1. Die quote is goed, ja.

    Wijze mensen om me heen zeiden eens (meer dan eens): "Daar waar weerstand zit, is ruimte voor groei." Dus wees niet bang om te groeien. En als je wel bang bent, ervaar het dan gewoon. (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat een prachtig citaat. Die ga ik zeker onthouden :)

      Verwijderen
  2. Ik herken dit wel. Uit je schulp kruipen is enorm eng. Dat citaat is trouwens mooi en het plaatje ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad, your playing small does not serve the world at all...! Misschien kun je je beter bezig houden met dingen die daar bij aansluiten op zo'n moment, met dat niet negatief is maar ook niet leuk, maar wel moet gebeuren, zoals schoonmaken, of huiswerk maken, of naar de glasbak gaan.. Het is niet hetzelfde als over de angst heen komen, maar het is wel een mtethode om er mee te dealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit herken ik 100% en daarom ben ik er een beetje stil van...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.