zaterdag 7 april 2012

Menselijke goedheid?

Don’t Take Anything Personally. Nothing others do is because of you. What others say and do is a projection of their own reality, their own dream. When you are immune to the opinions and actions of others, you won’t be the victim of needless suffering.
– Don Miguel Ruiz

Als vervolg op dit.

Ik geloof ik de goedheid van mensen. Ik geloof niet dat mensen expres iets zouden doen om jou te kwetsen. Ja, mensen doen gemene dingen, maar niet omdat ze slecht zijn. Iedereen is op zijn eigen manier bezig om zijn leven op de beste manier te leiden. De meeste mensen die jou proberen omlaag te halen, doen dat ook alleen maar om zichzelf beter (proberen te) voelen. (Het is natuurlijk een klein detail dat dit niet echt werkt). Ik heb ook lang gedacht dat ik er beter van werd door andere mensen omlaag te halen. Ik wilde andere mensen dan niet kwetsen met wat ik zei, ik wilde gewoon dat andere mensen me leuk vonden voor de 'grappige' dingen die ik zei of dat ik me beter kon voelen omdat die andere mensen 'slechter' waren dan ik.

Ik heb geen bewijs dat mijn theorie over menselijke goedheid klopt, maar dat maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Ik geloof hierin en op deze manier trek ik me niets veel minder aan van wat mensen tegen mij zeggen.


2 opmerkingen:

  1. Geweldige quote! En ik geloof dat je inderdaad gelijk hebt. Ik denk dat (bijna) niemand oprecht een slecht persoon is.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.